De toekomst van virtual reality

De laatste jaren heeft virtual reality een flinke opmars gemaakt. Hoewel het allemaal erg futuristsich lijkt, bestaat virtual reality al sinds de jaren 80. De techniek was toendertijd alleen nog niet ver genoeg om alles daadwerkelijk te kunnen realiseren. Inmiddels is virtual reality de gamewereld aan het veroveren en is ook Hollywood druk bezig met de creatie van de eerste virtual reality film.

 

Ook op het gebied van marketing en reclame zijn er volop mogelijkheden, helaas zijn de kosten vrij hoog waardoor op het moment nog zeer weinig bedrijven hier gebruik van (kunnen) maken. Maar omdat virtual reality volop in ontwikkeling is, zou het zo maar eens heel snel kunnen gaan. Een aantal voorspellingen en ontwikkelingen volgens de experts:

 

Belangrijke rol Fifa World Cup

Grote bedrijven zoals NBC Universal/ Telemundo verwachten dat virtual reality de fans van ’s werelds grootste sportevenement dichter bij de actie kan brengen. Door de fans via virtual reality dichter bij de zijlijn te brengen, kunnen ook de merken die in virtual reality investeren hier hun voordeel mee doen.

Virtual reality steeds meer mainstream

Virtual reality zal zijn steeds meer invloed krijgen, ook in de sectoren die eerst nogal terughoudend waren. Naarmate de statistieken verbeteren en de realtime resultaten meetbaarder en traceerbaarder worden, zullen steeds meer bedrijfsleiders overtuigd raken van virtual reality als tool voor engagement en conversie.

Kansen voor werkgelegenheid

Door de enorme stijging van de populariteit van virtual reality, zullen er de komende jaren een hoop aantal experts gevraagd worden. Dit zal zijn invloed gaan hebben op verschillende sectoren. Steeds meer mensen zullen in deze sector werkzaam gaan zijn en/of bijscholing nodig hebben om up to date te kunnen blijven in hun functie. Marketeers of designers bijvoorbeeld.

V-Commerce

Virtual reality heeft de potentie om de hele e-commerce wereld te verstoren. Hierdoor wordt het ook wel V-commerce genoemd. In 2016 introduceerde Chinese e-commerce gigant Alibaba VR-shopping in heel China. Binnen enkele dagen trokken ze al meer dan 30.000 shoppers aan en een week later liep dit aantal op tot 8 miljoen gebruikers.

Consumenten kunnen met virtual reality kleding aanpassen of producten testen voordat ze tot aankoop overgaan. Ook zullen er meer 3D –ervaringen worden gebruikt om de aandacht van de klant te trekken. In de toekomst (wanneer de technologie voldoende ontwikkeld is) zal het zelfs mogelijk zijn om geur en smaak te testen.

Nieuwe en snellere hardware

Op dit moment is een groot nadeel van Virtual Reality het feit dat er zeer krachtige hardware vereist is voor een snelle en prettige VR ervaring. Hierdoor wordt virtual reality nog niet door de massa gebruikt. Maar de technologie is volop in ontwikkeling. Zo bracht Oculus onlangs een lichtere versie van zijn VR bril op de markt en werkt ook HTC aan betere brillen. Het VR-platform “Daydream” van Google plant een VR-ervaring zonder een pc of smartphone. Over de VR-plannen van Apple is op dit moment nog weinig bekend maar de geruchten gaan dat er een stand-alone AR ( augmented reality) bril aankomt die gebaseerd is op het Apple ARKit-platform, dat ook in de nieuwste iPhone-modellen 8, 8+ en X geïntegreerd is.