fbpx

Contacteer ons

Aan de slag met LinkedIn

Geschreven door Sophie Paulissen

Stap 1: Bepaal je doelstellingen voor LinkedIn

  • Wil je graag meer awareness (bewustzijn) creëren rond je merk?
  • Wil je meer naamsbekendheid?
  • Ga je liever voor (employer) branding?
  • Wil je producten extra in de kijker zetten?
  • Ga je expertise claimen?
  • Wens je leads te genereren?
  • Wil je data verzamelen en je CRM verrijken?
  • Moet de traffic naar je website omhoog?

Er zijn dus heel wat mogelijkheden. Daarom is het zo belangrijk je doelen duidelijk te stellen. Doe je dat niet, dan schiet je met hagel in een open veld en bereik je niet wat je voor ogen hebt.

Maak je doelen ook meetbaar, of zoals ze het in marketing termen zeggen, maak je doelstellingen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, en tijdgebonden).

Om echt voldoening te halen uit je inspanningen is het best om dit alles netjes te bepalen en op papier te zetten. Zo kan je de resultaten aftoetsen aan je vooropgestelde verwachtingen en bijsturen op regelmatige basis. Op die manier bereik je de beste resultaten.

Stap 2: Bepaal je doelgroepen

In je globale marketingplan heb je waarschijnlijk je doelgroepen al in kaart gebracht. Perfect!! Dan kan je meteen aan de slag! Breng je doelgroepen binnen LinkedIn in kaart en ga na welke omvang ze hebben op dit platform.

Vergeet bij het bepalen van je doelgroepen niet te onderzoeken welke LinkedIn groepen interessant kunnen zijn voor jou. In die groepen kan je immers meer informatie bekomen over je eigen doelgroepen. Je kan hierbij gebruik maken van handige statistieken die LinkedIn aanbiedt. Deze zijn trouwens vrij toegankelijk.

Stap 3: Bepaal je content strategie

Ieder bedrijf heeft heel wat content voor handen. Breng dus eerst in kaart over welke inhoud je beschikt.  Lijst deze op en verzamel alle foto’s, videomateriaal en productinformatie die je kunt inzetten. Wees selectief en gebruik enkel de content die belangrijk is om je doel te bereiken. Wees ook kieskeurig. Een mooie foto of video kan wonderen doen op je profiel.

Laat je medewerkers helpen bij de uitwerking van je plan. Ze kunnen ambassadeurs zijn van jouw merk. Door ze te betrekken in je online verhaal, creëer je een sterkere band en betrokkenheid bij je werknemers.

Als je alles hebt opgelijst, kan je starten aan je communicatieplanning. Je hoeft hiervoor geen extra kosten te maken. Een eenvoudige Excel-file werkt perfect.

Stap 4: Bepaal je KPI’s

Het is belangrijk om op regelmatige tijdstippen te kijken of je doelstellingen gehaald werden, of indien nodig, bijgestuurd dienen te worden.

Het bepalen van de juiste KPI’s is niet de meest eenvoudige taak. Zo vinden sommige mensen het belangrijk om het aantal volgers met X% te zien stijgen per maand. Anderen willen absoluut in de top 5 van hun marktsegment te geraken. Nog anderen willen discussies uitlokken bij de bezoekers, of  X% meer conversies genereren.

Denk goed na waar jij naartoe wil en stel duidelijke doelen, let daarbij op dat ze haalbaar zijn.

Stap 5: Bepaal je plan van aanpak

Je hebt alles verzameld, je doelen zijn bepaald, je KPI’s staan netjes op papier. Nu begint het echte werk! Het is tijd voor de actielijst waarin je bepaalt wie welke taak op zich neemt en tegen wanneer deze taak dient uitgevoerd te worden.

Je kan hierbij het werk verdelen onder de werknemers of aan de slag gaan met een extern bureau. Bepaal duidelijk welke taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen door welke partij dienen gehaald te worden.

Weet wel dat social media geen exclusieve aangelegenheid is voor de marketingafdeling alleen, het is iets dat moet gedragen worden door de hele organisatie.

Stap 6: Analyse

Een maandelijkse rapportage van de effecten van je inspanningen op social media zijn cruciaal. Je wil immers weten of je inspanningen lonen, niet?  Of je ingezet budget wel degelijk je verwachtingen inlost.

Gebruik hiervoor ook LinkedIn Insights, de statistieken pagina van LinkedIn die onderdeel vormt van je company page.

Adverteren?

We durven aan te bevelen om nog niet onmiddellijk te starten met adverteren. Waarom? Het is immers interessanter om eerst je bedrijfspagina optimaal te gebruiken en te optimaliseren. Pas als alles tiptop is, kan je beginnen denken aan advertising.

Je start dus vanuit de company page, de centrale hub van je bedrijf op LinkedIn. Hier komen je status updates, je producten en diensten terecht. Dit is dus het hart van je LinkedIn business profiel.

Personaliseer je profiel met een mooie cover foto, je logo, algemene informatie over je bedrijf en vermeld ook je kernkwaliteiten (USP’s). Schrijf dit alles in een verstaanbare taal voor je doelpubliek. Kom niet aandraven met onverstaanbare technische termen, maar maak alles duidelijk en ‘to the point’.

Zorg ervoor dat je LinkedIn pagina ook de grafische looks van je bedrijf volgt, dat is voor je marketing het allerbeste en schept duidelijkheid voor je bezoekers.

Stap 7: bijsturen

Als je alle stappen hebt doorlopen en je online profiel staat al een tijdje online, dan kan je van start gaan met het analyseren van de cijfers. Deze kan je vervolgens aftoetsen met de KPI’s, je conclusies trekken en bijsturen. Het is belangrijk om hier de nodige aandacht aan te besteden om het maximale uit je inspanningen te halen.

Zo, je bent er helemaal klaar voor, succes met je online avontuur ! Kunnen wij je helpen? Contacteer ons gerust!

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.