fbpx

Contacteer ons

Online aandacht en leesgedrag ontrafeld!

Geschreven door Ingeborg

Het is heel moeilijk om als bedrijf op te vallen bij je doelpubliek. Ze worden namelijk constant overspoeld met informatie. Mensen willen vaak veel dingen tegelijk doen, waardoor de aandacht verdeeld moet worden over verschillende zaken. Ze raken snel verveeld en zijn continu op zoek naar iets nieuws. Daardoor krijgt je doelpubliek slechts zelden de hele boodschap mee.

Natuurlijk denk je dat jouw content anders is en het verschil maakt. Het probleem is dat iedereen denkt dat hun boodschap uniek is. Wees eens eerlijk tegenover jezelf: denk je dat een buitenstaander echt alle informatie die je verspreidt wil doornemen? Elk filmpje tot het einde wil bekijken, elke blog volledig wil lezen,… Inderdaad, waarschijnlijk niet. Nu moet je natuurlijk niet bij de pakken neerzitten en stoppen met content produceren. Probeer gewoon rekening te houden met volgende tips.

4 tips om online aandacht te trekken

1. Hou het kort

Zoals gezegd, kunnen mensen maar moeilijk de aandacht erbij houden online. Mensen scrollen snel verder naar het volgende bericht. Als je wil dat jouw boodschap wordt opgepikt, schrijf dan geen ellenlange blogs en maak ook geen video die traag op gang komt. Kom meteen to-the-point en draai niet rond de pot. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je moet overschakelen naar clickbait artikels zonder enige inhoud. Vergis je niet: mensen zijn wel degelijk op zoek naar nuttige informatie.

Wil je de aandacht van mensen behouden? Probeer dan zeker een balans te vinden tussen kortere en langere content.

2. Werk cross-mediaal om aandacht te trekken

Ook al hou je de boodschap kort en krachtig, de kans is groot dat men online toch over je bericht scrolt. Soms bewust, soms onbewust. Daarom is het een goed idee om je materiaal cross-mediaal in te zetten. Dit is het verspreiden van je content via verschillende kanalen. Hierdoor is de kans dat je boodschap je doelpubliek bereikt groter. Zien ze het niet op Facebook? Misschien zien ze het dan wel op Instagram of ergens anders.

3. Personaliseer je content

Waar er vroeger juist geprobeerd werd om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, merken we nu dat dit misschien niet de juiste weg is. Dit leidde tot een enorme hoeveelheid aan boodschappen die op de massa werd losgelaten. Overdaad schaadt. In twee richtingen. Mensen blokkeren content waarin ze niet geïnteresseerd zijn om op die manier te kunnen filteren op relevante info (denk maar aan ad-blockers). Aan de andere kant is het voor een bedrijf dat zich richt op een niche, niet nuttig om te adverteren naar de massa. De kans is namelijk klein dat dit voor een goede ROI zorgt.

Veel beter is het om je doelgroep zo specifiek mogelijk te beschrijven en hen daarna via targeting te benaderen. Je kunt de boodschap nog relevanter maken door het te personaliseren. Dit kan door middel van het verzamelen van data via cookies of door het achterlaten van gegevens op de website, bijvoorbeeld voor de inschrijving op de nieuwsbrief. Interessante gegevens zijn bijvoorbeeld: geslacht, leeftijd, naam en woonomgeving.

Het voordeel van gepersonaliseerde content is dat mensen zich speciaal voelen en meer betrokken voelen bij jouw bedrijf. Het nadeel: het kan opdringerig of zelfs creepy overkomen als men het gevoel heeft achterna gezeten te worden. Retargeting is ok, zolang het maar niet overdreven wordt.

4. Hou rekening met het online leesgedrag

Je zou denken dat we alles op dezelfde manier lezen, maar het tegendeel blijkt waar. Wanneer we een website lezen, doen we dit volledig anders dan wanneer we bijvoorbeeld een boek of tijdschrift lezen. Omdat men tegenwoordig overal wordt overspoeld met informatie, gaat met scannen. Niet alles wordt dus nog gelezen. Wanneer je teksten voor een website schrijft, dien je hier rekening mee te houden. Zorg er met de juiste copy voor dat jouw informatie opgemerkt, gelezen én onthouden wordt! En houd zeker rekening met deze weetjes:

We lezen in F-vorm 20 jaar geleden werd ons leesgedrag al onderzocht. Dr. Nielsen concludeerde uit dit onderzoek dat mensen niet lezen, maar scannen. Een decennium later werd door middel van eyetracking vastgesteld dat we in een F-patroon lezen. We lezen hoofdzakelijk de woorden die bovenaan in een tekst staan en de woorden aan de linkerkant van de pagina. Hoe lager de tekst op de pagina staat, hoe kleiner de kans dat dit gelezen wordt. Dat verklaart meteen waarom slechts 20-28 % van de woorden op een website daadwerkelijk gelezen wordt.

Online en offline leesgedrag Wanneer het gaat over online en offline leesgedrag gaat het vaak over het verschil tussen het lezen op een beeldscherm versus het lezen op papier. Op een scherm heb je vaak langer de tijd nodig om een tekst te lezen dan wanneer je diezelfde tekst op papier leest. Daarom lees je online vaak een stuk gerichter. Je gaat naar een website omdat je een bepaald doel hebt. Je bent op zoek naar specifieke informatie. Het surfen op websites kan ook wel vergeleken worden met speeddates. In slechts enkele seconden heb je een eerste indruk. Op basis daarvan beslis je of je meer te weten wilt komen of niet.

Mensen oordelen snel, dus moet je met een aantal zaken rekening houden om je eerste indruk zo goed mogelijk te maken.

  1. Hanteer een goede informatiearchitectuur : Mensen dienen zo snel mogelijk te vinden waar ze naar op zoek zijn. Wanneer mensen op je website terecht komen, moet de informatie direct relevant zijn voor hen. Is dit niet het geval? Dan zijn je websitebezoekers net zo snel weer weg als ze gekomen zijn. Plaats het menu om te navigeren dus op een duidelijke plek en verdeel hem in categorieën.
  2. Zorg voor een overzichtelijke opmaak van je pagina’s: Gebruik overzichtelijke titels om zo de structuur in je tekst weer te geven. Zorg ervoor dat de titels die je gebruikt ook effectief omvatten wat je op de pagina schrijft. Daarnaast is beeld ook erg belangrijk. Schrijf geen lappen tekst. Niemand zal dat lezen. Heb je toch een boodschap die je in meer woorden kwijt moet? Voeg dan afbeeldingen toe tussen de alinea’s. Gebruik ook enkel afbeeldingen die iets te maken hebben met je verhaal of die passen binnen je huisstijl.
  3. Schrijf goede copy: Om de aandacht te trekken zet je de belangrijkste info bovenaan. Ook je headline dient de aandacht te trekken. Anders lezen mensen niet verder. Wees kort maar krachtig en gebruik actieve werkwoorden. Vergeet vooral je spellingschecker niet aan te zetten! Niets is zo funest voor je imago als spellingsfouten.

Door het toepassen van deze tips is de kans groter dat je boodschap wordt opgevangen door het juiste publiek. Heb je hulp nodig bij het creëren van content? Hulp nodig met copywriting? Ons team staat voor je klaar!

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.