fbpx

Contacteer ons

Aandacht van mensen online

Geschreven door Sophie Paulissen

Het is heel moeilijk om als bedrijf op te vallen bij je doelpubliek. Deze wordt namelijk constant overspoeld met informatie. Mensen willen vaak veel dingen tegelijk doen, waardoor de aandacht verdeeld moet worden over verschillende zaken. We raken snel verveeld en zijn continu op zoek naar iets nieuws. Daardoor krijgt je doelpubliek slechts zelden de hele boodschap mee.

Natuurlijk denk je dat jouw content anders is en het verschil maakt. Het probleem is dat iedereen denkt dat hun boodschap uniek is. Wees eens eerlijk tegenover jezelf: denk je dat een buitenstaander echt alle informatie die je verspreidt wil doornemen? Elk filmpje tot het einde wil bekijken, elke blog volledig wil lezen,… Inderdaad, waarschijnlijk niet.

Nu moet je natuurlijk niet bij de pakken neerzitten en stoppen met content produceren. Probeer gewoon rekening te houden met onze tips.

1. Hou het kort

Zoals gezegd, kunnen mensen maar moeilijk de aandacht erbij houden online. Mensen scrollen snel verder naar het volgende bericht. Als je wil dat jouw boodschap wordt opgepikt, schrijf dan geen ellenlange blogs en maak ook geen video die traag op gang komt. Kom meteen to-the-point en draai niet rond de pot. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je moet overschakelen naar clickbait artikels zonder enige inhoud. Vergis je niet: mensen zijn wel degelijk op zoek naar nuttige informatie.

Wil je de aandacht van mensen behouden? Mik voor blogs dan op zo’n 500 woorden. Een video is best niet langer dan een minuut. Maak je puur content om je SEO op te krikken? Dan kan je best wat meer ruimte gebruiken. Probeer dus een balans te vinden tussen kortere en langere content.

2. Werk cross-mediaal om aandacht te trekken

Ook al hou je de boodschap kort en krachtig, de kans is groot dat men online toch over je bericht scrolt. Soms bewust, soms onbewust. Daarom is het een goed idee om je materiaal cross-mediaal in te zetten. Dit is het verspreiden van je content via verschillende kanalen. Hierdoor is de kans dat je boodschap je doelpubliek bereikt groter. Zien ze het niet op Facebook? Misschien zien ze het dan wel op Instagram.

3. Personaliseer je content

Waar er vroeger juist geprobeerd werd om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, merken we nu dat dit misschien niet de juiste weg is. Dit leidde tot een enorme hoeveelheid aan boodschappen die op de massa werd losgelaten. Overdaad schaadt. In twee richtingen. Mensen blokkeren content waarin ze niet geïnteresseerd zijn om op die manier te kunnen filteren op relevante info (denk maar aan ad-blockers). Aan de andere kant is het voor een bedrijf dat zich richt op een niche, niet nuttig om te adverteren naar de massa. De kans is namelijk klein dat dit voor een goede ROI zorgt.

Veel beter is het om je doelgroep zo specifiek mogelijk te beschrijven en hen daarna via targeting te benaderen. Je kunt de boodschap nog relevanter maken door het te personaliseren. Dit kan door middel van het verzamelen van data via cookies of door het achterlaten van gegevens op de website, bijvoorbeeld voor de inschrijving op de nieuwsbrief. Interessante gegevens zijn bijvoorbeeld: geslacht, leeftijd, naam en woonomgeving.

Het voordeel van gepersonaliseerde content is dat mensen zich speciaal voelen en meer betrokken voelen bij jouw bedrijf. Het nadeel: het kan opdringerig of zelfs creepy overkomen als men het gevoel heeft achterna gezeten te worden. Retargeting is ok, zolang het maar niet overdreven wordt.

 

Door het toepassen van deze tips is de kans groter dat je boodschap wordt opgevangen door het juiste publiek. Heb je hulp nodig bij het creëren van content? Neem vrijblijvend contact met ons op.


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.