fbpx

Contacteer ons

Animatie, wat is dat? En waarom moet je dit kiezen?

Geschreven door Ingeborg

Om een animatie te maken, zijn er zeer veel beelden nodig die elkaar snel opvolgen om zo de illusie te wekken van bewegend beeld. De animatie-techniek wordt zowel gebruikt voor filmpjes, gifs, video games, motion graphics en special effects. Er is dus niet slechts één toepassing van animatie.

Geschiedenis van animatie

Al sinds de prehistorie probeert de mens bewegend beeld uit te drukken. Toen ging het nog om grotschilderingen waarbij dieren werden afgebeeld met meer dan vier poten. Waarschijnlijk deden ze dit om de indruk te wekken dat het dier aan het rennen was. In de 19e eeuw werden nieuwe uitvindingen gedaan, zoals de zoötroop (1866) en het flipboekje (1868). Hiermee konden verschillende tekeningen na elkaar getoond worden, waardoor het beeld leek te bewegen.

In het begin van het animatie-tijdperk werden slechts twee tot tien frames per seconde gehaald. Hierdoor lijkt het vaak alsof het beeld hapert. Uiteindelijk kwam men tot de conclusie dat er minstens 24 frames per seconde nodig waren om de beelden vloeiend in elkaar te laten overlopen.

In de jaren 1910 ontstond de cartoon-industrie. Kortfilms werden speciaal voor cinema’s geproduceerd. Deze werden dan getoond terwijl een live orkest voor de muziek zorgde. In 1928 werden de eerste animatiefilms met gesynchroniseerd geluid uitgebracht. Deze films waren nog volledig in zwart-wit. In 1932 lanceerde Disney een film die volledig met de Technicolor techniek van kleur was voorzien. De eerste volledig computer getekende animatie is Toy Story uit 1995.

Technieken

De traditionele cel animatie bestaat volledig uit met de hand getekende beelden. Deze techniek werd vooral gebruikt in de 20e eeuw. Elk frame wordt eerst op gewoon papier getekend, daarna gefotokopieerd op transparante cels en eventueel nog ingevuld met kleur. Als een karakter af is, wordt hiervan een foto gemaakt tegen een zwarte achtergrond. Zoals je ziet, dit is een erg tijdrovend proces.

Een andere techniek is stop motion. Hierbij gaat het om fysieke objecten die steeds een beetje verplaatst worden en tussendoor worden gefotografeerd. Het kan ook gaan om klei-figuurtjes die telkens een beetje worden gebogen. Om een vloeiend filmpje te maken zijn er zeer veel frames nodig, wat ervoor zorgt dat ook deze werkwijze zeer veel tijd in beslag neemt.

Tegenwoordig is er gelukkig ook heel wat mogelijk met digitale computeranimatie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt gaan voor een 2D animatie, maar een 3D animatie zorgt ervoor dat een virtuele wereld gecreëerd kan worden die er realistisch uitziet.

Waar je wel altijd op moet letten is dat het storyboard al bij het begin goed is. Als je hieraan twijfelt, is het beter om nog niet direct met de productie te starten. Bij live-action kun je relatief snel een nieuw shot opnemen, maar bij animatie moeten er nieuwe frames bijgetekend worden en dat is vaak tijdrovender.

Waarom je voor een animatie-video moet kiezen

In plaats van een video kun je ook een animatiefilmpje inzetten. Naast het feit dat animatie origineel is, biedt het nog meer voordelen. Wij zetten de grootste voordelen van animatie-video voor je op een rij.

1. Ongedwongen karakter

Animatie-video prikkelt de zintuigen. Mensen ervaren animatie-video’s vaak als vermaak en hierdoor hebben ze vaak na een tijdje niet door dat de video van een bedrijf afkomstig is, ze blijven dus langer kijken, wat goed is voor jouw bereik natuurlijk.

2. Omgevingsfactoren minder belangrijk

Wil je een filmpje inzetten, maar ziet je personeel het niet zitten om voor camera te verschijnen? Ziet je werklocatie er niet echt cameraproof uit? Geen probleem. Eén van de grote voordelen van animatie-video is dat je niet afhankelijk bent van echte beelden. Als je werknemers cameraschuw zijn, vervang je ze gewoon door een leuk poppetje. Animatie-beelden to the rescue! Je hoeft ook minder op details, zoals kleding en achtergrond, te letten, de hele look and feel van je filmpje heb je volledig zelf in de hand.

3. Animatie-video maakt gelukkig

Het bekijken van een animatiefilm roept vaak associaties op met onze kindertijd. Nostalgie is een zeer sterke emotie. Volwassenen hebben een sterke connectie met hun kindertijd omdat hun hersenen toen nog volop in ontwikkeling waren. Van het bekijken van animatiefilms ga je al dromend op in een unieke, fantasievolle wereld. Dit resulteert in een gelukkig gevoel.

4. Complexe informatie gemakkelijk uitleggen

Sommige informatie is nu eenmaal lastig uit te leggen. Denk hierbij aan cijfers, data, processen en technologische diensten. Door animatie in te zetten presenteer je deze informatie op een begrijpelijke, korte en krachtige manier. De kans dat je boodschap beter onthouden wordt is ook een stuk groter dan wanneer je dit schriftelijk gedaan zou hebben.

5. Hoge betrokkenheid

Wanneer je een animatie-video bekijkt, kun je hier als kijker helemaal door gegrepen worden. Je blijft dan tot het einde kijken en daar doe jij als bedrijf je voordeel mee. Natuurlijk mag je ook niet vergeten om de juiste en duidelijke call to actions toe te voegen om een optimaal resultaat te behalen.

Wil je meer informatie over animatie? Wij geven je graag antwoord op al je vragen! Contacteer ons.

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.