fbpx

Contacteer ons

B2B versus B2C en wat met buyer persona’s

Geschreven door Ingeborg

Marketing is een breed begrip. Eigenlijk te breed. Elke doelgroep moet je anders aanpakken, vandaar dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen B2C en B2B marketing.  B2C (Business to Consumer) marketing wordt ook wel consumentenmarketing genoemd. Deze marketingtechnieken worden gehanteerd door bedrijven die rechtstreeks verkopen aan de eindconsument. B2B (Business to Business) marketing is zakelijke marketing. De naam zegt het al: hier is de klant een ander bedrijf. B2B marketing vergt een specifieke aanpak.  

Wat maakt B2B marketing anders?

Voorbeelden van bedrijven die zich op de B2B markt bevinden zijn groothandels, dienstenbedrijven of productiebedrijven. Andere bedrijven zijn de doelgroep. Niet individuele personen. Hierdoor zijn de doelen bij B2C en B2B marketing dan ook verschillend. Voor B2B bedrijven is een sterke relatie tussen de 2 zakenpartners van groot belang. B2C klanten zijn over het algemeen minder merkentrouw. Ze willen vaak gewoon een goede deal scoren en gaan op zoek naar het goedkoopste alternatief. Als dat tegenvalt kiest hij de volgende keer een ander merk.

Bij B2B marketing is dit anders. Het gaat vaak om een contract voor langere termijn. Beslissingsprocessen kunnen dus wel maanden duren omdat verschillende mensen (decision making unit) betrokken zijn bij de aankoop. Een relatie opbouwen met de (potentiële) klant is dus van enorm belang. Dit doe je door steeds foutloos te communiceren en informatie op het juiste moment prijs te geven.

Waar moet je op letten bij B2B marketing?

De klanten van tegenwoordig lezen zich goed in en gaan op het internet vaak uitvoerig op zoek naar oplossingen voor hun “probleem”. Voor bedrijven is dit niet anders. Daarom werkt content marketing zo goed voor een B2B doelgroep. Door gebruik te maken van content marketing kun je extra leads genereren. Je kunt content marketing perfect inzetten om de (potentiële) klant op de juiste plek in de customer journey te krijgen. Opties zijn bloggen, videomarketing en zoekmachinemarketing (SEO en SEA).

Let er wel op dat de content informatief en to the point is. Waar je bij een B2C doelgroep je humor in de strijd kunt gooien, is dit bij B2B not done. De klant dient zo snel mogelijk de juiste informatie te krijgen zodat hij een keuze kan maken (en jij er een klant bij hebt).

Wat zijn buyer persona en waarom heb je ze nodig?

Je zult de term ‘buyer persona’ vast wel eens hebben horen vallen. Weet je ook waar het voor staat en waar een het zoal goed voor is? Laat het ons uitleggen in deze blog!

Wat zijn buyer persona?

Simpel gezegd is een buyer persona een omschrijving van je ideale klant. Je stelt hem samen aan de hand van allerhande gegevens die je hebt verkregen uit marktonderzoek en data over je klanten. Het is natuurlijk niet makkelijk om één overkoepelende buyer persona te ontwikkelen. Elke klant is immers uniek. Je moet dus uitkijken dat je buyer persona niet té stereotype is. Toch is een buyer persona erg handig om je communicatie op af te stemmen. Door je ideale klant in je achterhoofd te houden weet je ook beter hoe je hem moet benaderen. Probeer in zijn hoofd te kruipen, probeer te achterhalen hoe hij denkt en hoe hij beslissingen maakt.

Het is niet nodig dat er voor elke doelgroep een eigen buyer persona wordt opgesteld. Als je er zo’n 2 à 3 opstelt is dat meer dan voldoende. Het is vooral belangrijk dat je overeenkomstig gedrag van een groep mensen in kaart kunt brengen. Niet alle details zijn hiervoor van belang.

3 voordelen van het opstellen van buyer persona’s

Een buyer persona samenstellen kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Alleen als je je een beeld kunt vormen van je ideale klant, kun je hem bereiken. Je kunt de juiste marketingmiddelen effectief inzetten en op die manier je ideale klant zo goed mogelijk bereiken. Een aantal voordelen die je  kunnen overtuigen:

1. Handige tool

Heb je een nieuw idee over de communicatie van je bedrijf? Wil je en nieuw product lanceren? Ga je de marketingmix aanpassen? Wanneer je een nieuwe marketingtool ontwikkelt wil je natuurlijk dat dit effect heeft. Zit je ideale klant hier eigenlijk wel op te wachten? Door eens te kijken naar je buyer persona kan je vast een antwoord vinden op deze vraag. En dus je marketing hierop afstemmen. Dit levert sowieso succes op!

2. Betere toepassing storytelling

Wanneer je de interesses van je doelgroep beter in kaart hebt gebracht en als je weet op welke manier ze op zoek gaan naar informatie, kun je hierop inspelen. Je kunt specifieke content voor hen creëren en via de juiste kanalen aanbieden. Aan de hand van storytelling kun je het verhaal nog persoonlijker maken. Vroeg zeker genoeg details toe waarmee je je buyer persona kunt raken.

 3. Tackelen van bottlenecks

Doordat je je buyer persona duidelijk in kaart hebt gebracht, krijg je meer inzicht in zijn of haar voorkeuren. Je krijgt hierdoor beter inzicht in het waarom. Waarom sloeg een bepaald product of dienst niet aan? Waarom kiezen klanten steeds voor dezelfde zaken? Etc. Dit geeft je de kans om je producten en diensten aan te passen aan de specifieke noden van je klant.

Door al deze inzichten weet je beter hoe je je ideale klant moet benaderen. Spreek de taal die je buyer persona spreekt. Hiermee maak je echt het verschil!

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.