fbpx

Contacteer ons

BAM! Wij vertellen je de laatste marketing trends!

Geschreven door Ingeborg

Afgelopen week mochten we deelnemen aan het BAM congres. Hét congres op het gebied van (digitale) marketing. Een waar spektakel met sprekers van over de hele wereld. Ze vertelden ons dat de kleur paars niet bestaat, dat we onze klanten niet kennen en dat relaties met robots steeds gebruikelijker worden. Lees snel meer over de kennis die we opdeden tijdens dit interessante congres!

Robots are taking over

Robots gaan steeds meer taken van ons overnemen volgens experts aanwezig op het BAM congres. We hoeven we niet te vrezen voor onze job. Juist door de samenwerking tussen mens en robot zullen er verbluffende resultaten gegenereerd worden. Doordat mensen de juiste vragen op het juiste moment kunnen stellen en dus emotionele impact kunnen meten, kunnen mensen het verschil blijven maken.

Door middel van de technologische ontwikkelingen is het voor mensen mogelijk hun cognitieve, visuele en motorische vaardigheden te verbeteren. Denk hierbij aan mensen met een beperking die door middel van de techniek weer deels kunnen zien of lopen. Dit zal in de toekomst steeds makkelijker gaan.

Dat mensen en robots de ideale combinatie zijn werd wel duidelijk: Zo blijkt uit de wetenschap dat mensen net zoveel, en misschien nog wel meer, van een robot kunnen houden als van een ‘echt’ mens. Op den duur zullen we allemaal een vorm van een relatie met een robot aangaan en voor bepaalde zaken op hen moeten vertrouwen. De combinatie mens en robot blijkt zo gek nog niet en juist een waar dreamteam te zijn.

Mensen zijn luie gewoontedieren

Veel mensen zullen het ongetwijfeld tegenspreken maar het is echt waar: wij mensen zijn luie wezens. Willen we ons gedrag veranderen dan zal er heel wat moeten gebeuren. Vaak zijn we ons niet bewust van ons gedrag en waarom we ons op een bepaalde manier gedragen. Een verandering van perspectief levert ons zelfs 80 IQ punten op.

Dit maakt het voor marketeers vaak een uitdaging om het juiste gedrag bij mensen te bewerkstelligen. Het goede antwoord is dat we ons vaak beter op psychologische processen kunnen richten dan het aanpassen van onze producten. Zo vertelde een van de sprekers dat hij na een vlucht met frisse tegenzin zat het wachten tot hij het vliegtuig uit mocht. Hij keek erg op tegen het vervoer met de bus naar de gate. Totdat de piloot met de boodschap kwam dat hij goed én slecht nieuws had. Het slechte nieuws was dat het vliegtuig door een ander vliegtuig geblokkeerd was. Het goede nieuws was dat een bus hen precies voor de douane zou afzetten. Deze boodschap was juist de boodschap waar hij niet op zat te wachten, maar doordat de boodschap zo positief gebracht werd door de piloot waren de passagiers juist blij.

Wat marketeers hiervan kunnen leren is dat ze zich goed moeten verplaatsen in de denkwereld van in hun klant. Waar worden je klanten blij van en hoe kun je iets wat negatief is (denk aan rekeningen of verhoogde prijzen) een positieve connotatie geven? Door je in te leven én de voordelen van iets te benoemen kom je in ieder geval al erg ver!

Ook webdesigners kunnen iets leren van het feit dat mensen lui zijn. Door zich beter in de klant in te leven kunnen ze veel meer resultaten behalen. Een fancy website is natuurlijk van belang, maar functionaliteit is een absolute voorwaarde voor een goede website. Zorg ervoor dat mensen zo snel mogelijk de informatie vinden waarvoor ze op je site zitten en leidt ze niet af met nutteloze info over jezelf.

Traditionele media nog steeds aan kop

Het werd door meerdere sprekers bevestigd en ook de resultaten logen er niet om: traditionele media is nog altijd het meest effectief. Vaak wordt gedacht dat social media hét antwoord is, maar dit blijkt niet altijd aan de orde. Mensen voelen feilloos aan wanneer iets nep en onecht is en via televisie is het overbrengen van emotie nog altijd het makkelijkst. Ook offline media zoals magazines blijken nog altijd zeer invloedrijk. Vooral op de lange termijn zijn de traditionele media kanalen onverslaanbaar. Een commercial of publi-reportage inzetten blijkt dus zo gek nog niet.

Emotie = key

We vertelden het hiervoor al eens, emoties zijn enorm belangrijk wil je voor gedragsverandering zorgen. Pas wanneer je mensen (positief) raakt, zullen ze positiever ten opzichte jou als merk gaan staan. Uit onderzoek is ook gebleken dat emotionele campagnes qua effectiviteit op de lange termijn veel beter scoren. Pas wanneer je als merk emoties kan opwekken, zul je als merk groeien en voor een lange termijn bekendheid creëren.

Online marketing niet altijd dé oplossing

Online Marketing biedt een hoop mogelijkheden maar het wordt vaak onterecht gezien als dé oplossing voor meer bekendheid. Zo hangt het succes niet af van je marketing, maar van je product. Wat voor de ene online campagne werkt, zal voor de ander averechts werken. Ook hierbij geldt weer: leef je in in de gedachten van je klant. Zitten je klanten niet online of is je product niet geschikt voor online promotie, blijf dan vooral weg van de digitale wereld en investeer niet nutteloos in een online profiel waar niemand iets mee doet.

Too social = not social

We schrokken er wel een beetje van: we jagen de consument na met boodschappen waarvan we denken dat ze erop zitten te wachten terwijl dit juist niet het geval is. Een wijze les die we leerden was:

“Earn respect from consumers, don’t earn attention: that scares and annoys people. Build relevance instead of sending messages”

84% van de consumenten verwacht dat merken met bruikbare content komt maar de huidige consumenten vindt dat het aanbod dat hij nu krijgt voor 58% onbruikbaar is en zelfs complete onzin.

Sociaal als we zijn nemen we deze aantallen mee in ons achterhoofd bij het uitwerken van onze nieuwe campagnes. Want ook wij weten: niet alleen content, maar vooral de client is king!

Bekijk de aftermovie hieronder


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.