fbpx

Contacteer ons

Boost je business met LinkedIn, 9 tips

Geschreven door Stefaan Gryson

Onbekend is onbemind. Wil je nieuwe klanten of werknemers aantrekken? Je search een boost geven? Aan je imago als vertrouwenspartner werken? Dan moet je niet enkel een top notch site hebben maar ook werk maken van je bedrijfspagina op LinkedIn.

LinkedIn de perfecte tool voor wie online wil netwerken.

Je begint best niet onbezonnen aan je LinkedIn verhaal. Ook voor je persoonlijke branding bepaal je best een goede strategie. Een strategie moet je altijd beginnen met de doelstellingen. Waar wil je naartoe? Hoe wil je gezien worden? Wil je graag awareness creëren of ligt de focus op het binnenhalen van klanten en partners? Daarna bepaal je hoe je deze zult bereiken. Probeer een antwoord te vinden op deze vragen alvorens van start te gaan.

TIP 1: Bepaal de noden en speel in op de behoeften van je doelgroep

Breng je doelgroepen correct in beeld en bepaal de noden van de mensen die je wil aanspreken. Daaraan link je de producten en/of diensten die je voor hen kunt aanbieden. Kortom, maak de nodige lijstjes om je buyer persona op te stellen.

Probeer een helder beeld te krijgen over hoe jouw bedrijf kan inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep. Speel in op de emoties die je bij je doelpubliek wenst op te wekken. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je content naadloos aansluit bij de behoeften van de gebruiker.

Stel de juiste vragen aan je bezoekers en lok op deze manier meer betrokkenheid en reacties bij hen uit. Na het plaatsen van een status update is het natuurlijk belangrijk dat je de discussies die ontstaan blijft opvolgen. Het is belangrijk dat je betrokkenheid toont in wat er leeft op je profiel.

Communiceer op een consequente manier. Verzorg je communicatie en gebruik steeds dezelfde taal. Ben je vooral werkzaam in het Nederlandstalig landsgedeelte, communiceer dan in het Nederlands en zet bij een Nederlandstalige post geen Engelstalige link. Dat staat niet netjes en kan voor frustraties zorgen bij je bezoekers. Dit zijn fouten die dagelijks gebeuren en met een beetje aandacht kunnen deze problemen vermeden worden.

Tip 2: Het oog wil ook wat: logo en coverfoto

Zorg dat je bedrijfslogo en profiel/cover foto up to date is. Vergeet ook de achtergrond niet. Kies een algemene foto die je business en waarden weergeeft, of – beter nog – verander het beeld regelmatig, bijvoorbeeld wanneer je een event organiseert, een nieuw product lanceert …

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen zich al de eerste 30 seconden een beeld van iemand anders vormen. Je profielfoto moet dus een schot in de roos zijn. Bovendien krijgen mensen met een profielfoto 14 keer meer bezoekers.

enkele tips voor een goeie profielfoto

  • LinkedIn is Facebook niet: kies dus een professionele foto, geen vakantiefoto. Dat wil dan ook weer niet zeggen dat je eruit moet zien als een strenge studiemeester. Een glimlach doet wonderen.
  • Kies een foto waarop je gezicht duidelijk herkenbaar is. Je gezicht is best centraal geplaatst, met wat witruimte erboven. Ook je schouders zijn best nog zichtbaar. De achtergrond moet neutraal zijn.
  • Kies een foto die past bij je ervaring, je ambities, je werkgebied.
  • Doe een beroep op een professioneel fotograaf. Dat is een kleine investering die zichzelf al snel terugbetaalt.
Tip 3: About us: to the point en overtuigend

Na de foto is de headline het belangrijkste element van je profiel. Je hebt niet zoveel ruimte, dus denk goed na over je woordkeuze. Gebruik ook relevante sleutelwoorden: zo zullen mensen je gemakkelijker vinden. Je kan die op de hele profielpagina gebruiken maar in de headline moeten ze zeker aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan: marketing, B2C, B2B,…

Hier vertel je wat je bedrijf precies doet. Houd er rekening mee dat Google maar zo’n 150 karakters van je pagina in zijn zoekresultaten zal tonen. Zorg er dus voor dat de belangrijkste keywords vooraan staan en de nodige impact genereren. Hetzelfde geldt voor de ‘Specialties’: gebruik algemene zoektermen, de termen die jouw prospects of klanten zullen gebruiken wanneer ze bedrijven zoals het jouwe zoeken.

Hanteer hierbij de juiste toon en weet dat elk social mediakanaal om een andere manier van communiceren vraagt. Zorg ervoor dat je op elk kanaal de juiste communicatie gebruikt. Op LinkedIn hanteer je bijvoorbeeld best een zakelijkere stijl dan op Facebook, waar het al eens wat losser mag zijn. Immers op LinkedIn voornamelijk gezocht naar ‘serieuzere’ en ‘business gelinkte’ informatie. Hou hier rekening mee en pas de content aan in functie van de verwachtingen van het publiek.

Tip 4: Zorg voor lead-generation

Misschien had je er nog niet bij stil gestaan, maar LinkedIn is uitermate geschikt voor lead-generation. Je kan er bijvoorbeeld links naar producten of diensten op je website integreren. Gebruik duidelijke call-to-actions en voeg de link naar je bedrijfswebsite toe, zo kunnen mensen je bedrijfspagina in één klik volgen.

Tip 5: Klaar voor het echte werk

Het is belangrijk dat je company page onderhouden wordt. Post je regelmatig updates op je bedrijfsblog? Perfect! Je hebt onmiddellijk al een eerste bron van inspiratie voor je bedrijfspagina. Maak de content zo visueel mogelijk: links, beelden, video’s … Onderzoek toont immers aan dat een post tussen 800 en 2000 woorden het meeste engagement oplevert. Nog belangrijker dan het aantal woorden: de inhoud. Spreek niet te veel over jezelf, maar inspireer anderen met insights, gidsen, infographics, ebooks… Integreer LinkedIn als volwaardig kanaal in je content marketing: zo pak je de dingen gestructureerd en doordacht aan.

Tip 6: Ga voor engagement

Hoe groter het aantal volgers op je pagina, hoe meer je ego gestreeld wordt. Maar op social gaat het daar niet om. De belangrijkste metric is niet bereik, maar engagement. Het komt erop aan op een duurzame manier volgers te krijgen en engagement op te bouwen. Hoe meer mensen je post liken, een commentaar toevoegen of je post delen, hoe groter je impact. Zet je volgers dan ook aan om te reageren op je content. Als iemand een commentaar laat, bedank hem dan even of vraag ook de mening van anderen.

Voeg daarom zeker je skills toe want je krijgt tot 13 keer meer profile views. Skills geven op een handige manier inzicht in je profiel. Je contacten kunnen ze bovendien gemakkelijk valideren en het is een goede bron van inspiratie voor hen om je aan te bevelen.

Wist je trouwens dat 68% van LinkedIn-gebruikers gebruiken het platform om met vroegere businesscontacten te netwerken. Het vraagt dan wel eventjes tijd om je ervaring aan te vullen maar het geeft je bezoekers een accuraat beeld van je carrière. Bovendien kan je zo gemakkelijker opnieuw in contact komen met vroegere collega’s, klanten, leveranciers … Vergeet ook je opleiding niet in te vullen. Ook dit kan handig zijn om vroegere vrienden op te sporen.

Voeg waar het kan rich media toe, hoe langer mensen op je profiel blijven, hoe groter de kans dat ze een connectie met je zullen maken. In tegenstelling tot de korte inhoud, mag je hier best wat details geven over je projecten, verantwoordelijkheden en realisaties. 66% van de bedrijven werven trouwens aan op basis van vroegere ervaring. Als jij niet vertelt wat je allemaal gedaan hebt, kan een potentiële klant dat natuurlijk niet raden …

Tip 7: Vergeet je medewerkers en collega’s niet

De meest logische volgers van je pagina zijn natuurlijk je medewerkers en collega’s. Nodig hen uit je pagina te volgen en je posts te delen met hun eigen netwerk. Bovendien kunnen zij je handige tips voor je volgende post geven. De frequentie van je posts is belangrijk dus alle inspiratie is welkom!

Tip 8: Aanbevelingen, als een ander het zegt…

Nog effectiever als een gevalideerde skill, is een aanbeveling door een klant, collega, ex-baas… Bovendien is het veel geloofwaardiger als een ander iets zegt over je realisaties en de manier waarop je werkt. Belgen zijn geen opscheppers maar anderen kunnen wel vertellen waarom je een expert en fijne collega bent.

De beste manier om aanbevelingen te krijgen, is door er zelf ook te schrijven. Wees hierbij zo specifiek mogelijk. Waarom vond je iemand zo’n goede collega om mee samen te werken? Welke projecten heeft hij succesvol afgerond? Probeer een combinatie van hard en soft skills te integreren: dat geeft een compleet beeld van de man of vrouw achter het profiel.

Profiel up-to-date? Dan kan het echte werk beginnen: het schrijven en delen van posts. De regel is: met 20 posts per maand kan je zo’n 60% van je connecties bereiken.

Tip 9: LinkedIn Analytics

Een handige tool om je resultaten te analyseren is LinkedIn Analytics: je ziet onmiddellijk welke updates tot het meeste bereik en het meeste engagement hebben geleid. Op die manier leer je heel snel bij wat werkt en wat niet werkt. Posts die het goed doen, kan je sponsoren zodat je bereik vergroot.

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.