fbpx

Contacteer ons

Starten met content-marketing? Ja! En nu?

Geschreven door Ingeborg

Je kan geen vakblad of marketing website lezen of je leest er wel iets over content marketing. Nieuwe wijn in oude zakken? Of toch de revolutie die marketeers zal helpen opnieuw relevant te worden? Ja en nee. Ja, het is een revolutie: het is een nieuwe manier om je producten bij de juiste doelgroep aan de man te brengen via de ‘selling without selling’-methode. En nee, het is geen revolutie: je moet nog altijd de juiste vragen stellen en de dingen professioneel aanpakken.

Waarom zou je aan content-marketing doen?

Een bedrijf dat online zijn expertise wil uitspelen, is haast verplicht om aan content-marketing te doen. Gedaan met halfslachtige teksten, verwaarloosde blogs of tussendoor even iets posten. Kwalitatieve en unieke content is vandaag de norm, en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Het is perfect mogelijk om met een beperkt budget online van je te laten horen. Content marketing is dan ook een van de meest budgetvriendelijke marketingtools om je digitaal te profileren.

Marketers hebben het immers almaar moeilijker nieuwe klanten te overtuigen met hun producten of diensten en om bestaande klanten te behouden. De klant is mondiger geworden, weet meer, en gelooft de klassieke trucjes niet meer. Dat verklaart ook de afnemende effectiviteit van de klassiekere mediakanalen en waarom de meeste merken er niet (meer) in slagen een relatie met hun doelgroep op te bouwen.

Klanten gaan vandaag niet rechtstreeks op zoek naar de producten of diensten die ze nodig hebben. Ze willen zich in eerste instantie een probleem oplossen. Ze gaan dus op zoek naar informatie die hen kan helpen. Soms is er geen echt probleem, maar willen ze meer weten over de nieuwste trends en technologieën. Klanten komen terecht in een grote vijver van content. Het is niet altijd zo dat het grootste bedrijf met de langste hengel met de vis aan de haal gaat. De klant kiest voor het bedrijf dat biedt waar hij naar op zoek is: unieke content. Voor bedrijven geldt de online survival of the fittest. Het bedrijf dat zich het best aanpast aan de verwachtingen van de klant, zal de klant ook binnenhalen.

Het verklaart ook waarom nu al 1/3de van de marketingbudgetten in de States naar content-marketing gaat. Waarom? Content-marketing pakt de dingen anders aan. Wat wil de (potentiële) klant weten? Hoe kan mijn merk een antwoord bieden op zijn vragen of behoeften? Het antwoord is: content of storytelling. Geef de klant relevante, waardevolle informatie die hij belangrijk vindt en uiteindelijk zal hij je belonen met zijn aankoop en loyauteit. Niet het typische verkooppraatje dus, maar ‘selling without selling’.

Speel strategisch je knowhow uit via
content marketing, enkele tips:

Hoe begin je eraan?

Begin eraan zoals je aan elke campagne of project begint. Bepaal je doelgroep, je boodschap, de brand fit, de doelstelling (houd er wel rekening mee dat onmiddellijke conversie niet mogelijk is!) en je budget. Hou ook van in het begin rekening met de media waar je de content uiteindelijk wil brengen: ga je voor een lean-back artikel in een magazine of breng je de content op digitale kanalen, waar het net allemaal wat korter en krachtiger mag? Laat je ook in deze beginfase al bijstaan door professionals. Zij geven je de juiste feedback over wat mogelijk is en wat niet.

Bloggen, vloggen, preview of review. Voor je het goed en wel beseft ben je bezig met content-marketing. Iedereen kan zelf content aanmaken en die vrij publiceren op het web, maar enkel diegenen die het slim aanpakken zullen er de beste resultaten mee boeken.

Kort samengevat

  • Je doelgroep bepaalt je inhoud
  • Je bepaalt eerst de inhoud en daarna de vorm
  • Geef Google kwaliteit en je wordt bedankt met een betere pagerank
  • Contentmarketing is een strategie op lange termijn
  • Post regelmatig, maar met mate
  • Meten is weten (doen!)
Klaar om erin te vliegen?

Als je succes wil boeken met content-marketing, maak dan een strategisch plan. Ook hier kan input van je externe partner heel erg nuttig zijn. Zij helpen je van de ‘meeting room’ naar de ‘living room’, van wat jij wil vertellen naar wat je klant wil weten. Ze zullen je ook helpen een business case, inclusief ROI, op te stellen.

Breng je content in kaart en bepaal je doelgroep segmenten. Welk segment wil wat weten? Met welke content kan mijn merk hem helpen? Uiteraard moet je zoals bij elke marketingactie vertrekken vanuit je merkbelofte, je ‘brand story’. Een brainstorm met collega’s en je externe partner(s) helpt je een heel eind op weg om te weten hoe je best aan storytelling kan doen.

Eens de content bepaald is, moet alles natuurlijk nog uitgevoerd worden: video’s, artikels, online dossiers, social,… Besteed voldoende aandacht aan de executie en doe een beroep op professionals om je content kwalitatief bij je doelgroep te brengen.

Sterke content is niet genoeg.

In content-marketing zijn de kanalen die je gebruikt, even belangrijk als de content zelf. Waar ga je de content brengen? Pak deze fase even professioneel aan als een klassieke mediacampagne. Ook content-marketing vraagt een onderbouwd mediaplan. Ook hiervoor kan je een beroep doen op mensen die al de nodige ervaring hebben opgebouwd.

Maak van Google een goede vriend en je krijgt heel wat terug. Google heeft zijn zoekalgoritmes de laatste jaren aangepast aan de kwaliteit van teksten, enkele keywords in een tekst gebruiken volstaat dus niet meer. Alleen kwalitatieve en unieke content telt mee.

Dit klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld en veel werk (alsof we dat nog niet genoeg hadden!) maar wie zich laat bijstaan door de juiste mensen en de juiste aanpak volgt, boekt gegarandeerd succes en zal al snel de vruchten plukken van al het harde werk. Klaar voor de uitdaging? Weet dat content-marketing werkt, maar enkel met de juiste aanpak. Als je zelf aan de slag gaat, dan hopen wij dat we je goed op weg hebben gezet met deze tips en tricks. Wil je professionele hulp en begeleiding  op maat van jouw bedrijf. Contacteer ons.

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.