fbpx

Contacteer ons

Starten met contentmarketing? Ja! En nu?

Geschreven door Sophie Paulissen

Je kan geen vakblad of marketingwebsite lezen of je leest er wel iets over contentmarketing. Nieuwe wijn in oude zakken? Of toch de revolutie die marketeers zal helpen opnieuw relevant te worden? Ja en nee. Ja, het is een revolutie: het is een nieuwe manier om je producten bij de juiste doelgroep aan de man te brengen via de ‘selling without selling’-methode. En nee, het is geen revolutie: je moet nog altijd de juiste vragen stellen en de dingen professioneel aanpakken.

Waarom zou je aan contentmarketing doen?

Marketers hebben het almaar moeilijker nieuwe klanten te overtuigen met hun producten of diensten en om bestaande klanten te behouden. De klant is mondiger geworden, weet meer, gelooft de klassieke trucjes niet meer. Dat verklaart ook de afnemende effectiviteit van de klassiekere mediakanalen en waarom de meeste merken er niet (meer) in slagen een relatie met hun doelgroep op te bouwen.
Het verklaart ook waarom nu al 1/3de van de marketingbudgetten in de States naar contentmarketing gaat. Waarom? Contentmarketing pakt de dingen anders aan. Wat wil de (potentiële) klant weten? Hoe kan mijn merk een antwoord bieden op zijn vragen of behoeften? Het antwoord is: content of storytelling. Geef de klant relevante, waardevolle informatie die hij belangrijk vindt en uiteindelijk zal hij je belonen met zijn aankoop en loyauteit. Niet het typische verkooppraatje dus, maar ‘selling without selling’.

Hoe begin je eraan?

Begin eraan zoals je aan elke campagne of project begint. Bepaal je doelgroep, je boodschap, de brand fit, de doelstelling (houd er wel rekening mee dat onmiddellijke conversie niet mogelijk is!) en je budget. Hou ook van in het begin rekening met de media waar je de content uiteindelijk wil brengen: ga je voor een lean-back artikel in een magazine of breng je de content op digitale kanalen, waar het net allemaal wat korter en krachtiger mag? Laat je ook in deze beginfase al bijstaan door professionals. Zij geven je de juiste feedback over wat mogelijk is en wat niet.

Klaar om erin te vliegen?

Als je succes wil boeken met contentmarketing, maak dan een strategisch plan. Ook hier kan input van je externe partner heel erg nuttig zijn. Zij helpen je van de ‘meeting room’ naar de ‘living room’, van wat jij wil vertellen naar wat je klant wil weten. Ze zullen je ook helpen een business case, inclusief ROI, op te stellen.
Breng je content in kaart en bepaal je doelgroepsegmenten. Welk segment wil wat weten? Met welke content kan mijn merk hem helpen? Uiteraard moet je zoals bij elke marketingactie vertrekken vanuit je merkbelofte, je ‘brand story’. Een brainstorm met collega’s en je externe partner(s) helpt je een heel eind op weg om te weten hoe je best aan storytelling kan doen.
Eens de content bepaald is, moet alles natuurlijk nog uitgevoerd worden: video’s, artikels, online dossiers, social,… Besteed voldoende aandacht aan de executie en doe een beroep op professionals om je content kwalitatief bij je doelgroep te brengen.

Sterke content is niet genoeg.

In contentmarketing zijn de kanalen die je gebruikt, even belangrijk als de content zelf. Waar ga je de content brengen? Pak deze fase even professioneel aan als een klassieke mediacampagne. Je gaat toch ook niet zomaar wild en blind GRP’s kopen? Ook contentmarketing vraagt een onderbouwd mediaplan. Ook hiervoor kan je een beroep doen op mensen die al de nodige ervaring hebben opgebouwd.
Dit klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld en veel werk (alsof we dat nog niet genoeg hadden!) maar wie zich laat bijstaan door de juiste mensen en de juiste aanpak volgt, boekt gegarandeerd succes en zal al snel de vruchten plukken van al het harde werk. Klaar voor de uitdaging?

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.