fbpx

Contacteer ons

De kracht van eyetracking op je website

Geschreven door Ingeborg

Meten is weten! En tegenwoordig is bijna alles te meten. Je kunt onderzoeken hoe lang bezoekers op je website blijven, via welke zoekwoorden ze je pagina vinden en welke delen van je site het beste scoren. Met eyetracking design kun je zelfs extra gedetailleerde informatie verkrijgen over hoe bezoekers over je website scrollen. En over die eyetracking methoden gaan we het in dit artikel even hebben.

Onderzoeksmethoden

Er zijn twee verschillende methodes om het kijkgedrag van je bezoeker te onderzoeken. De klassieke user test wordt face-to-face afgenomen. Via een eyetracker op het beeldscherm kun je de oogbewegingen van een testpersoon registreren en analyseren.

De tweede manier is eyetracking via een webcam. Het voordeel hiervan is dat het onderzoek overal kan plaatsvinden. Je hoeft geen onderzoeksruimte te voorzien en ook is er geen moderator nodig om het onderzoek te assisteren. Echter zijn er ook nadelen verbonden aan deze onderzoeksmethode. Zo kan het gebruik van een webcam de kwaliteit van de onderzoeksresultaten danig aantasten. Met een webcam kan je namelijk veel minder precies inschatten waar de onderzochte naar kijkt.

Sneller traceren van problemen

Door middel van eyetracking kun je problemen van je website achterhalen die je anders nooit zouden opvallen. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan is eyetracking ideaal om te achterhalen waarom mensen een bepaald product wel of niet kopen. Het aankoopproces is niet puur rationeel. Emoties spelen vaak een grote rol en deze kun je via eyetracking goed in kaart brengen.

De belangrijke call to actions worden vaak niet eens opgemerkt. Dit soort zaken zou je via standaard onderzoeksmethoden niet snel kunnen achterhalen. Eyetracking is dus ideaal om de conversie van je website te vergroten en de user experience te verbeteren.

Onderzoek tijdens ontwerpfase van je website

Wanneer je eyetracking vergelijkt met de reguliere gebruikerstesten, dan is het grote voordeel van eyetracking dat je al kan onderzoeken tijdens de ontwerpfase van een website. Hierdoor kun je tijdig bijsturen.  A/B testing wordt nu nog veel gebruikt, maar het is pas later duidelijk of A of B beter scoorde. Hierdoor kan je minder snel ingrijpen.

 Interessante feiten

Uit eyetracking onderzoek zijn al een aantal interessante feiten naar voren gekomen. Sommige zijn misschien al algemeen bekend, maar een aantal belangrijke zaken worden zeker bevestigd:

  • Mensen zijn zeer visueel ingesteld. Dit verklaart dan ook de populariteit van video. Mensen reageren doorgaans heel sterk op audiovisueel materiaal.
  • Mensen hebben geen lange attentiespanne. Niemand heeft zin om een volledige website vol tekst te lezen. We scannen snel de pagina en zijn op zoek naar relevante info. Zorg er dus voor dat je boodschap kort en bondig is.
  • Hoe je je boodschap vormgeeft en verpakt is van groot belang. Toekomstige UX designs dienen ervoor te zorgen dat alle aandacht naar de kern van je boodschap/website gaat. Voorkom dus dat de ogen van je bezoekers van de ene kant naar de andere kant van je website geleid worden.

Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.