fbpx

Contacteer ons

Storytelling via Instagram Stories

Geschreven door Sophie Paulissen

Je kunt op meerdere manieren verhalen vertellen. Via een bedrijfsvideo, teksten op je website of in de vorm van een speech, etc. “If you can’t tell it, you can’t sell it!” Hoog tijd om in te zetten op storytelling dus. Anno 2018 is Instagram het ideale kanaal hiervoor. De nieuwste trend is ephemeral content. Dit is content die een aantal uur online staat en dan weer verdwijnt. Een goed voorbeeld hiervan is Instagram Stories. Wij geven je tips over hoe je storytelling via Instagram Stories het best aanpakt.

Ontstaan van ephemeral content

Snapchat was de eerste die doorbrak met ephemeral content. De app laat toe dat gebruikers elkaar foto’s en video’s doorsturen die na het bekijken ervan niet meer beschikbaar zijn. De Stories van Snapchat kunnen vaker bekeken worden, maar na 24 uur zijn ook deze niet meer te zien.

In 2016 introduceerde de populaire app Instagram iets gelijkaardig. Via de verhalen die je plaatst op Instagram Stories kun je je volgers ook op de hoogte houden van wat je op dat moment aan het doen bent. Deze foto’s en video’s verschijnen bovenaan in je tijdlijn. Kijk snel is de boodschap, want na 24 uur zijn ook deze verhalen niet meer te bekijken. Wil je niet dat bepaalde Stories na 24 uur verdwijnen? Je kunt deze belangrijke Stories als hoogtepunt toevoegen aan je account, waardoor ze langer vaststaan? Elke bezoeker van je feed kan deze beelden dan onbeperkt bekijken.

Momenteel gebruiken meer dan 250 miljoen mensen dagelijks Instagram Stories. Dat zijn bijna 100 miljoen gebruikers meer dan Snapchat! Dit is interessant nieuws voor bedrijven natuurlijk. Via deze Stories kan je potentiële klanten bereiken op een zeer populair medium. 1/3 van alle bekeken Stories op Instagram is afkomstig van bedrijven. Het is dus een lucratief middel om je doelgroep op een snelle en goedkope manier te bereiken.

Hoe pak je Instagram Stories het best aan?

Instagram Stories is het ideale medium om je volgers een kijkje achter de schermen te geven. Veel mensen zijn geïnteresseerd in jullie dagelijkse manier van werken. Laat dus zien hoe het er bij jullie op kantoor aan toe gaat. Je kunt bijvoorbeeld heel leuke beelden delen van de drukke voorbereidingen van een event. Ook een rondleiding in het gebouw kan goed werken. Nog een leuk ideetje is een Instagram takeover. Een van je medewerkers geeft in dit geval de volgers een kijkje in zijn of haar leven. Hoe ervaren de medewerkers het bedrijf?

Wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt, kun je een link naar je website toevoegen aan je stories. Op het moment dat je volgers omhoog swipen, worden ze doorgestuurd naar je webpagina. Ideaal om je conversie een boost te geven!

Bedrijven die geen 10.000 volgers hebben kunnen wel op andere manieren hun conversie verhogen. Door bijvoorbeeld de link van je website te vermelden in je biografie, het korte introtekstje van je profiel waar je kort iets over jezelf vertelt. Wanneer je je profiel tagt in je Stories, komt men toch nog bij je website uit. Ideaal!

Het toevoegen van locatie-stickers of hashtags is ook een goed idee. Op die manier kun je mensen bereiken die je profiel nog niet volgen, maar wel geïnteresseerd zijn in de juiste topics. Zij komen bij jou terecht via de explore pagina.

Meten is weten

Als je veel tijd en moeite stopt in het maken van mooie Stories, wil je natuurlijk ook weten of dit zijn vruchten afwerpt. Onder elke Story kun je het aantal views bekijken. Je kunt meerdere verhalen toevoegen aan je Stories. Achteraf kun je zien welk filmpje het populairst was. Door het aantal mensen die je eerste verhaal bekeken te vergelijken met het aantal mensen dat ook de laatste update bekeken, kun je de completion rate van je Stories berekenen. Wanneer je completion rate stijgt weet je dat je goed bezig bent.


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.