fbpx

Contacteer ons

Het online leesgedrag van mensen ontrafeld!

Geschreven door Ingeborg

Je zou denken dat we alles op dezelfde manier lezen, maar het tegendeel blijkt waar. Wanneer we een website lezen, doen we dit volledig anders dan wanneer we bijvoorbeeld een boek of tijdschrift lezen. Omdat men tegenwoordig overal wordt overspoeld met informatie, gaat met scannen. Niet alles wordt dus nog gelezen. Wanneer je teksten voor een website schrijft, dien je hier rekening mee te houden. Zorg er met de juiste copy voor dat jouw informatie opgemerkt, gelezen én onthouden wordt! Lees hier alles over het online leesgedrag van mensen.

We lezen in F-vorm

20 jaar geleden werd ons leesgedrag al onderzocht. Dr. Nielsen concludeerde uit dit onderzoek dat mensen niet lezen, maar scannen. Een decennium later werd door middel van eyetracking vastgesteld dat we in een F-patroon lezen. We lezen hoofdzakelijk de woorden die bovenaan in een tekst staan en de woorden aan de linkerkant van de pagina. Hoe lager de tekst op de pagina staat, hoe kleiner de kans dat dit gelezen wordt. Dat verklaart meteen waarom slechts 20-28 % van de woorden op een website daadwerkelijk gelezen wordt.

Online en offline leesgedrag

Wanneer het gaat over online en offline leesgedrag gaat het vaak over het verschil tussen het lezen op een beeldscherm versus het lezen op papier. Op een scherm heb je vaak langer de tijd nodig om een tekst te lezen dan wanneer je diezelfde tekst op papier leest. Daarom lees je online vaak een stuk gerichter. Je gaat naar een website omdat je een bepaald doel hebt. Je bent op zoek naar specifieke informatie. Het surfen op websites kan ook wel vergeleken worden met speeddates. In slechts enkele seconden heb je een eerste indruk. Op basis daarvan beslis je of je meer te weten wilt komen of niet.

Mensen oordelen snel, dus moet je met een aantal zaken rekening houden om je eerste indruk zo goed mogelijk te maken.

1. Hanteer een goede informatiearchitectuur

Mensen dienen zo snel mogelijk te vinden waar ze naar op zoek zijn. Wanneer mensen op je website terecht komen, moet de informatie direct relevant zijn voor hen. Is dit niet het geval? Dan zijn je websitebezoekers net zo snel weer weg als ze gekomen zijn.

Plaats het menu om te navigeren dus op een duidelijke plek en verdeel hem in categorieën.

2. Zorg voor een overzichtelijke opmaak van je pagina’s

Gebruik overzichtelijke titels om zo de structuur in je tekst weer te geven. Zorg ervoor dat de titels die je gebruikt ook effectief omvatten wat je op de pagina schrijft. Daarnaast is beeld ook erg belangrijk. Schrijf geen lappen tekst. Niemand zal dat lezen. Heb je toch een boodschap die je in meer woorden kwijt moet? Voeg dan afbeeldingen toe tussen de alinea’s. Gebruik ook enkel afbeeldingen die iets te maken hebben met je verhaal of die passen binnen je huisstijl.

3. Schrijf goede copy

Om de aandacht te trekken zet je de belangrijkste info bovenaan. Ook je headline dient de aandacht te trekken. Anders lezen mensen niet verder. Wees kort maar krachtig en gebruik actieve werkwoorden. Vergeet vooral je spellingschecker niet aan te zetten! Niets is zo funest voor je imago als spellingsfouten.

Hulp nodig met copywriting? Ons team staat voor je klaar!


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.