fbpx

Contacteer ons

LinkedIn: perfect voor je persoonlijke brand

Geschreven door Ingeborg

Als je een nieuwe job zoekt, is het logisch dat je LinkedIn-profiel up-to-date is. Maar ook als je nog perfect gelukkig bent in je huidige job, houdt het steek aan je persoonlijke branding te werken. Je bent een expert in je vakgebied, dus waarom zouden anderen dat niet mogen weten? Een geüpdatet profiel helpt je om je eigen sterktes duidelijk naar voren te brengen en zorgt ervoor dat het algoritme je bij de zoekresultaten toont. Belgen zijn dikwijls te bescheiden om een ode aan zichzelf te brengen dus wij gingen de mosterd halen bij een paar Angelsaksische krakken.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen zich al de eerste 30 seconden een beeld van iemand anders vormen. Je foto moet dus een schot in de roos zijn. Bovendien krijgen mensen met een profielfoto 14 keer meer bezoekers.

  • LinkedIn is Facebook niet: kies dus een professionele foto, geen vakantiefoto.
  • Dat wil dan ook weer niet zeggen dat je eruit moet zien als een strenge studiemeester. Een glimlach doet wonderen.
  • Kies een foto waarop je gezicht duidelijk herkenbaar is. Je gezicht is best centraal geplaatst, met wat witruimte erboven. Ook je schouders zijn best nog zichtbaar. De achtergrond moet neutraal zijn.
  • Je foto moet minimaal 200 x 200 pixels groot zijn. Ideale grootte is 400 x 400 pixels.

Tip: je kan ook een achtergrondfoto toevoegen. Dat kan een jpg, png, of gif-file zijn. De beste resolutie is 1400 x 425 pixels. Kies een foto die past bij je ervaring, je ambities, je werkgebied.

Tip: doe een beroep op een professioneel fotograaf. Dat is een kleine investering die zichzelf al snel terugbetaalt.

De headline: 120 karakters die van cruciaal belang zijn

Na de foto is dit het belangrijkste element van je profiel. Je hebt niet zoveel ruimte, dus denk goed na over je woordkeuze. Gebruik ook relevante sleutelwoorden: zo zullen mensen je gemakkelijker vinden. Je kan die op de hele profielpagina gebruiken maar in de headline moeten ze zeker aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan: marketing, B2C, B2B,…

Summary: korte en krachtige snapshot van wie je bent en wat je wilt

  • Leg in 2000 karakters uit wie je bent, wat je gedaan hebt en waar je naartoe wil.
  • Je kan hier ook je contactgegevens (e-mail, Twitter-account, telefoon) aan toevoegen. Dat versterkt je geloofwaardigheid.
  • Voeg ook links naar video’s, presentaties, artikels enz. toe. Het komt erop neer zoveel mogelijk te tonen wie je bent, in plaats van het zelf te moeten zeggen.
  • Vermijd buzzwoorden als ‘dynamisch’: dat zijn lege woorden die niet echt iets willen zeggen.

68% van LinkedIn-gebruikers gebruiken het platform om met vroegere businesscontacten te netwerken

Het vraagt eventjes tijd om je ervaring aan te vullen maar het geeft je bezoekers een accuraat beeld van je carrière. Bovendien kan je zo gemakkelijker opnieuw in contact komen met vroegere collega’s, klanten, leveranciers … Vergeet ook je opleiding niet in te vullen. Ook dit kan handig zijn om vroegere vrienden op te sporen.

Voeg ook hier waar het kan rich media toe. Hoe langer mensen op je profiel blijven, hoe groter de kans dat ze een connectie met je zullen maken. In tegenstelling tot de summary, mag je hier best wat details geven over je projecten, verantwoordelijkheden en realisaties. 66% van de bedrijven werven trouwens aan op basis van vroegere ervaring. Als jij niet vertelt wat je allemaal gedaan hebt, kan een recruiter dat natuurlijk niet raden …

Voeg skills toe: je krijgt tot 13 keer meer profile views

Skills geven op een handige manier inzicht in je profiel. Je contacten kunnen ze bovendien gemakkelijk valideren en het is een goede bron van inspiratie voor hen om je aan te bevelen.

Aanbevelingen: als een ander het zegt…

Nog effectiever als een gevalideerde skill, is een aanbeveling door een klant, collega, ex-baas… Bovendien is het veel geloofwaardiger als een ander iets zegt over je realisaties en de manier waarop je werkt. Belgen zijn geen opscheppers maar anderen kunnen wel vertellen waarom je een expert en fijne collega bent.

De beste manier om aanbevelingen te krijgen, is door er zelf ook te schrijven. Wees hierbij zo specifiek mogelijk. Waarom vond je iemand zo’n goede collega om mee samen te werken? Welke projecten heeft hij succesvol afgerond? Probeer een combinatie van hard en soft skills te integreren: dat geeft een compleet beeld van de man of vrouw achter het profiel.

Profiel up-to-date? Dan kan het echte werk beginnen: het schrijven en delen van posts. De regel is: met 20 posts per maand kan je zo’n 60% van je connecties bereiken.

 

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.