fbpx

Contacteer ons

Logo (re)branding: meer dan een puur esthetisch verhaal

Geschreven door Ingeborg

Stel je voor dat je na meer dan twintig jaar een oude collega tegen het lijf loopt. Stel je voor dat die collega dan nog altijd exact dezelfde kleren, exact dezelfde haarsnit en exact dezelfde schoenen draagt. Flashback naar 1997, dat was het jaar van, jawel… Titanic. Da’s inderdaad al even geleden. Geef toe: je zou die collega maar raar bekijken. Hetzelfde geldt voor een bedrijfslogo. Ook een logo veroudert en moet meegaan met zijn tijd.

Elk succesvol bedrijf is immers herkenbaar aan de visuele identiteit, denk maar aan het appeltje van Apple of de panda van het Wereld Natuur Fonds. Let op: een huisstijl is meer dan een logo. Wij leggen je in deze blog uit wat een huisstijl precies is en waarom het hebben van een goede huisstijl zo belangrijk is.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl, ook wel corporate identity genoemd, is de visuele presentatie van je bedrijf. Waar staat je bedrijf voor, wat zijn de kernwaarden, de visie? Het is het belangrijk om na te gaan welke boodschap je wilt overbrengen naar je klanten. Je logo, samen met de kleur, typografie (lettertype) en fotografie-stijl bepalen de identiteit van uw bedrijf. Het zijn dus zaken waar je niet te licht over mag gaan. Eenmaal het logo bepaald is, moet deze stijl doorgetrokken worden in visitekaartjes, het briefpapier, de website, de social media berichten etc.

Waarom is het zo belangrijk?

Nu hoor ik je denken: is dat echt allemaal nodig? Wel, eigenlijk wel ja, al uw communicatie moet immers één consistente stijl hanteren. Op die manier zorg je voor betere herkenbaarheid bij je klanten en zorg je ervoor dat je je kunt onderscheiden van je concurrenten. Je wekt vertrouwen op en men zal je bedrijf niet snel vergeten. En wie “top of mind” is bij de potentiële klanten, zal sneller tot aankoop kunnen overtuigen. Een huisstijl zet dus je imago kracht bij.

Er wil nog wel eens de misvatting ontstaan dat een huisstijl alleen voor de grotere bedrijven, de multinationals is. Als KMO zou je al genoeg hebben aan alleen een logo en de vermelding van je naam. trap hier niet in. Uit ervaring weten wij dat elk bedrijf baat heeft bij een eigen huisstijl. Het zijn juist de kleine ondernemers, met een sterke identiteit, die het verschil kunnen maken ten opzichte van hun concurrenten. Klanten zullen eerder voor jou kiezen wanneer je aan alle details gedacht hebt en goed verzorgd voor de dag komt, dat straalt vertrouwen uit en je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Zorg er dus met je huisstijl voor dat het een goede indruk is.

Wat is een rebranding en
waarom zou je het moeten overwegen?

Ken je die make-over programma’s waarbij mensen een nieuwe look krijgen? Ze zijn blijven hangen in de jaren ’90 en we hebben een bepaald beeld over hen dat vaak niet klopt. Ze worden gerestyled met nieuwe kleren, wat make-up en een modern kapsel en opeens lijkt het wel een heel ander persoon.

Wel, een rebranding werkt eigenlijk net zo. Je hebt je bedrijf misschien twee decennia geleden opgericht en je hebt een trouwe klantenbasis, maar nieuwe mensen worden niet echt aangetrokken. Je vraagt je misschien af hoe dit komt, maar vaak heeft dit meer te maken met de uitstraling van het bedrijf, dan met de effectieve diensten die worden aangeboden. De impact van perceptie die anderen over je bedrijf hebben, mag je niet onderschatten.

Bezint eer ge begint

Als je graag chocolade eet, dan ken je vast Côte d’Or. Een sterk merk met een sterk logo, maar probeer even de smaakpapillen onder controle te houden en te antwoorden op volgende vraag: “Kijkt de olifant naar links of naar rechts?” Het antwoord: vroeger keek hij naar links, maar begin deze eeuw werd het logo opgefrist. De olifant kijkt nu naar rechts, richting de toekomst. Klaar om ook in het nieuwe millennium tal van overheerlijke innovaties te lanceren.

Toch is en blijft het nog steeds een olifant. Een rebranding van het logo mag met andere woorden niet beginnen met een tabula rasa. Het merk blijft hetzelfde, maar krijgt een update om te beantwoorden aan de huidige vraag van de markt. Het kan een ware katalysator zijn om je marketing aan te passen tot een krachtige lead generator.

Eén gouden raad: laat je bijstaan door merkbouwers, researchers en topdesigners als je overweegt je logo aan te passen. De logo rebranding is eigenlijk pas de laatste fase in een diepgaand onderzoek naar de merkwaarden, de doelgroepen (of persona’s om het met een buzzword te zeggen), de marktomgeving,…

Eerst moet je positionering goed zitten. Pas dan zal de rebranding van het logo het gewenste effect hebben.

Redenen voor een logo rebranding

Een nieuwe positionering is slechts één van de redenen waarom een merk een logo rebranding doorvoert. Over het algemeen pas je de corporate identity een beetje aan om de 7 à 10 jaar. In het geval van een overname of fusie moet je natuurlijk onmiddellijk werk maken van een nieuwe visuele stijl. Soms kiest men ervoor om de twee logo’s nog even samen te gebruiken om daarna geleidelijk over te gaan naar één logo.

Als een merk internationaler wordt, is het soms ook nodig om een logo rebranding te doen, of zelfs een naamsverandering door te voeren (wie weet nog dat Twix vroeger Raider heette?) en ook een crisis kan aanleiding geven hiertoe. Al moet hierbij wel gezegd dat dit enkel kan werken als er ook effectief iets aan de kern wordt gedaan. Enkel het logo veranderen lost niets op. Integendeel, de hedendaagse consument zal dit al snel doorprikken.

Af en toe is de reden voor een logo rebranding niet te wijten aan externe factoren of crisissen, maar zit er één enkele man/vrouw achter: een nieuwe baas. In 1997 kwam Steve Jobs terug naar (het zieltogende) Apple. Als het merk wilde overleven, moest het veranderen. Steve himself koos het nieuwe logo. De kleurtjes in de appel werden vervangen door een hedendaagse, monochromatische appel. Het logo werd ook groter. Steve had al snel door dat het logo geld waard was. Daarom werd ervoor gekozen om het logo prominenter aanwezig te maken op de computer. Zo gold het ook als kwaliteitswaarmerk. Klanten wisten zo dat ze niet zomaar een computer in huis haalden, maar dat het ging om een Apple.

Ook dit voorbeeld toont duidelijk aan dat er niet over één nacht ijs gegaan wordt bij het kiezen van een nieuw logo. Zorg er dus voor dat je beeldmerk past bij je bedrijf, bij je waarden en bij je klanten en dat het eenduidig en gemakkelijk herkenbaar is. Professionals kunnen hierbij helpen. Schakel dus zeker een bureau in dat samen met jou het nodige denkwerk verricht en neem de nodige tijd voor de creatieve vertaling van je positionering.

 Vergeet bij een rebranding ook je interne communicatie niet. Communiceer met alle departementen hierover, ook finance, logistiek, receptie,… moeten weten waarom je dit doet.. Hoe meer buy-in je van je werknemers krijgt, hoe meer ze echte ambassadeurs van je merk zullen zijn!

Hoe pakken we dit aan?

Als bedrijf wil je een zo goed mogelijke indruk achterlaten bij je doelgroep. Het is van groot belang dat je een aantrekkelijke huisstijl hebt die past bij je bedrijf.

Bij Moxy doen we dit in stappen. We gaan natuurlijk niet zomaar wat aanpassingen aan je logo doen. Eerst zullen we samenzitten om je bedrijf beter te leren kennen. Wanneer en waarom is je bedrijf ontstaan? Wie zijn je klanten en wat zijn hun wensen? Welke perceptie hebben mensen over je bedrijf? We gaan met andere woorden onderzoeken waarvoor je bedrijf wilt staan en of je dit imago ook uitstraalt. Meestal zit dit nog niet op één lijn. Als we deze informatie hebben, kunnen we verder nadenken over hoe we deze kloof kunnen dichten.

Pas wanneer er een duidelijke visie is en er een richting is bepaald, kunnen we verder. Een nieuwe naam of een nieuwe baseline? Het is mogelijk, maar ook grafisch kunnen we heel wat veranderen zonder dat de eigenheid van je bedrijf verloren gaat. We zullen dan een nieuwe huisstijl ontwikkelen die je kunt gebruiken in alle communicatie. Half werk is geen werk. Volledige integratie is belangrijk voor een garantie op succes. Een aantal belangrijke onderdelen van je nieuwe visuele identiteit.

Logo

Het ontwerp van je logo dient uniek te zijn. Mensen moeten niet het idee hebben dat ze het logo al eens eerder gezien hebben bij een ander bedrijf. Een logo is er immers om je van je concurrenten te onderscheiden. Denk hierbij gerust out of the box. De logo’s van grote merken als Apple, Mercedes en Virgin waren ook geen weerspiegeling van het product dat ze verkochten. Wees daarnaast ook flexibel: logo’s dienen op meerdere apparaten en op verschillende social media kanalen goed weergegeven kunnen worden. Ook qua grootte dient je logo flexibel te zijn.

Toch moet je niet enkel aan flexibiliteit denken! Ook stabiliteit is belangrijk voor je visuele identiteit. Een logo moet voor een heel lange tijd mee. Denk daar aan. Zit je in een technologiebedrijf? Je kiest best geen logo met technologieën van nu daarin geïntegreerd. Na een aantal jaar zal je logo in dat geval achterhaald zijn.

Baseline (Pay-Off)

Je baseline is min of meer de handtekening van je logo. Let op: een goede baseline is essentieel in je communicatie. Het is de laatste indruk die je als bedrijf nalaat. Kies dus voor een baseline die onderscheidend is. Dat het bij jou en bij je doelgroep past en niet te trendgevoelig is. Ook een baseline dient jaren mee te gaan en dient je toekomstvisie weer te geven.

Kleurgebruik

Elke kleur heeft een eigen betekenis en roept bepaalde associaties bij mensen op. Zo is rood een sterke kleur die emoties als liefde, passie en eetlust opwekt. Bedrijven kiezen vaak voor blauw wanneer ze vertrouwen, kracht en succes willen uitstralen. Denk dus eerst goed na wat je wilt uitstralen met je bedrijf voordat je voor een centrale kleur in je communicatie kiest.

Wil je een originele kleur gebruiken? Denk dan aan paars. Naast originaliteit wordt het gelinkt aan bewustzijn, spiritualiteit en kwaliteit (paars was vroeger een luxe kleur en niet iedereen mocht kleding in deze kleur dragen). Hou wel rekening met je doelgroep. Vrouwen voelen zich sterker aangetrokken tot de kleur paars dan mannen.

Ook de kleurcombinaties die je gebruikt moeten goed doordacht zijn. Zorg voor een balans. Kies voor kleuren die goed bij elkaar passen. Wil je veel contrast of eerder rust? Denk hier goed over na.

Ben je een internationaal bedrijf of wil je internationaal doorbreken? Dan is het belangrijk rekening te houden met het feit dat kleuren in elk land een andere betekenis hebben. Word de kleur groen in België vaak geassocieerd met rust en milieubewust, in Frankrijk staat het voor afgunst en in de VS voor onervarenheid. Bij Moxy helpen we u graag de juiste beslissing te nemen.

Typografie

Het lettertype dat je gebruikt straalt uit wie je bent en waar je voor staat. Wil je er achter komen welk lettertype het best bij je past? Kijk dan goed naar je content. Welke informatie geef je? Hoe veel informatie communiceer je? Ook de context is erg belangrijk en hou steeds rekening met je doelgroep.  

Hoewel het belangrijk is om aandacht aan je lettertype te besteden, de leesbaarheid is nog altijd belangrijker dan de esthetische look van typografie. Uit onderzoek blijkt dat wanneer we een tekst lezen in een voor ons nieuw lettertype, de boodschap langzamer in onze hersenen doordringt, maar tegelijkertijd wel langer blijft hangen. Dit is wellicht handig voor informatieve websites, maar juist niet voor webshops. Voor je visuele identiteit kies je dus best voor een lettertype dat bij jouw core-business past.

Symfonie

Een goede huisstijl ontstaat uit een mooie samenhang tussen het logo, het kleurenpalet en de typografie. Na de creatie hiervan is het belangrijk om deze consequent te gebruiken: op de website, social media, visitekaartjes tot zelfs wegwijzers en merchandise. Details die vastgelegd zijn in de huisstijl, zoals de hoeveelheid marges, verhoudingen, schikking en witruimten, lijken banaal, maar deze maken het verschil tussen chaos en rust. Met een huisstijl komt het imago van je bedrijf perfect tot uiting en blijft de visuele communicatie van je bedrijf steeds op één lijn.

Wedden dat jouw bedrijf straks de show steelt!

 

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.