fbpx

Contacteer ons

Maak je bedrijf aantrekkelijk met storytelling

Geschreven door Ingeborg

Veel bedrijven hebben een “about“-pagina op hun website. De één om beter gevonden te worden door zoekmachines, de ander om uit te leggen wat het bedrijf precies doet en dan heb je nog bedrijven die bijzondere verhalen hebben over hun ontstaansgeschiedenis. Deze persoonlijke verhalen zijn van ongelofelijk grote waarde. Emotionele verhalen zorgen ervoor dat potentiële klanten een connectie voelen met je bedrijf. Wij vertellen je in deze blog hoe je met verhalen, ook wel storytelling genoemd, kunt verkopen.

Vertel jouw verhaal, “de waarom” van jouw bedrijf

Simon Sinek zei het niet voor niets: “People don’t buy what you do, but why you do it”. Wanneer je een goed verhaal hebt over het waarom van je bedrijf, zal dit je al meteen een zeer sterke marktpositie bezorgen. Mensen zijn niet in geïnteresseerd in gladde verkooppraatjes, maar ze willen geraakt worden door echte verhalen. Of dit nu komt doordat jouw product iemands leven kan veranderen of omdat degene die het product verkoopt hier met volle 100% in gelooft. Alleen wanneer de klant een goed gevoel bij je bedrijf of product krijgt, zal hij geïnteresseerd zijn om je producten of diensten te kopen.

Ook jouw bedrijfsverhaal is inspirerend

Elk bedrijf is anders, maar een ding is zeker: elk bedrijf heeft een verhaal dat verteld kan worden via storytelling. Als je goed zoekt, zul je al gauw merken dat jouw bedrijf waardevolle verhalen te vertellen heeft.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende punten om inspiratie op te doen:
  • Waarom ben je jouw bedrijf opgestart?
  • Welke behoeften probeer je te vervullen met jouw producten of diensten? Welk probleem los je op?
  • Wat waren belangrijke momenten in de geschiedenis van jouw zaak?
  • Wat zijn de missie, visie en waarden van je bedrijf? waar sta je voor?
  • Waarom werkt je personeel voor jou? Wat zijn hun kwaliteiten en wat is hun verhaal?
  • Wat zijn de reacties van de klanten? Heeft een klant je ooit een mooie review gegeven?

Met het antwoord op (een van) deze vragen kun je al heel ver komen. Je hoeft echt niet op elke vraag antwoord te geven. Met kleine aspecten kun je ook heel ver komen. Misschien heb je wel iemand aangenomen die eerst een burn-out had en via jou, zijn of haar leven weer op de rit heeft. Laat zien waarom die persoon met passie bij jou werkt, en waar deze persoon in zijn of haar dagelijkse werk plezier uit haalt.

Wees origineel met storytelling

Een goed verhaal hebben is 1 ding, het op de juiste manier vertellen is een ander. Zorg ervoor dat je je verhaal op een originele manier vertelt. Dus geen droge lappen tekst met feiten, maar zorg voor wat entertainment. Maak bijvoorbeeld een timeline met visuals die verschijnen en verdwijnen naarmate de tijdsperiode verandert. Of ga voor een kort, maar krachtig filmpje of animatievideo. Deze kan je vervolgens inzetten via bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Werf klanten met je teksten, enkele practische tips

Bij het schrijven van goede teksten komt meer kijken dan je in eerste instantie zou denken. Wij helpen je alvast op weg om tot een goed resultaat te komen.

1. Schrijf over en voor je lezers

Content marketeers worstelen soms met de vraag over wat ze nu exact moeten schrijven. In feite kan je het jezelf makkelijk maken, schrijf gewoon over en voor je lezers, help hen uitdagingen te overkomen. De kunst is om lezers bezig te houden met wat hen echt interesseert. In vele gevallen is dit zichzelf. De lezers willen verbeteren, dus vertel hen gewoon hoe ze dat moeten doen. Hoewel dit een van de meest simpele copywriting tips is, is het deze die het vaakst genegeerd wordt. Focus dus op de lezer en niet op je eigen merk!

2. Have fun

De meeste copy leest als goeie marketing copy, maar dat zou het niet mogen! Iedereen houdt ervan om een leuke conversatie te voeren en niemand wil “gemarketeerd” worden!  Blijf je nog steeds vasthouden aan het idee dat jouw ‘niche’ de uitzondering is op de regel? Wel, als je bloedserieus bent, dan gaan je lezers zich vervelen en er van onder muizen. Iedereen is selectief in wat hij/zij leest. We kiezen ervoor om materiaal te lezen dat ons raakt. Wees dus niet te ‘stijf’ in je taalgebruik en in wat je schrijft. Vertel een verhaaltje, stel vragen, introduceer karakters waar de lezer zich kan me vereenzelvigen. Vertel hun memoires, waardes en dromen en gebruik humor!

3. Geef ritme aan je tekst

Je copy moet niet alleen een hart, maar ook een hartslag hebben. Zorg dan ook voor een ritme! Hou je eerste paragraaf kort, dat zorgt ervoor dat je lezers zich snel in de pagina gaan vastbijten. Vermijd lange paragrafen, beter is een aantal kortere aan elkaar te rijgen. Als je een lange zin gebruikt, zorg dan dat ze gevolgd wordt door een kortere. Het doel is de lezer betrokken te houden en hun ogen moeten blijven bewegen over de tekst. Je copy is slecht geschreven als het een ‘job’ is om het te lezen. Breek je tekst in stukken, verander de hartslag, gebruik skimm-vriendelijke elementen zoals tussentitels, bullet points en foto’s met onderschriften waarbij je quotes uit de tekst plaatst.

4. Focus op de vraag

Blijf jezelf continu de volgende vraag stellen wanneer je je copy schrijft:  “Waarom?” Waarom vertel je dit verhaal? Waarom wil je deze les meegeven? Waarom ben jij de schrijver? Waarom zou dit de lezers boeien? De “waarom” vraag helpt je een zinvolle ‘selling propositie’ uit je hoofd te knijpen en op papier neer te pennen. Op die manier zal je niet uit het oog verliezen welke lessen je wilt dat de lezers uit je tekst halen. Je tekst zal beter beter verwoorden wat je aan te bieden hebt.

5. Highlight de voordelen

Als je gewoon schrijft over wat je product is of waaruit het is samengesteld, dan zal je zeker en vast falen. Omschrijvingen kunnen vervelend zijn en moeilijk voor de lezer om te synthetiseren. In plaats daarvan moet je proberen een antwoord te leveren op de vraag: “Wat zit er in voor de lezer?” Biedt de lezer voordelen aan waarom hij/zij met jou in zee zou moeten gaan.

6. Maak het emotioneel

Hoewel we allemaal denken dat we rationele wezens zijn, worden zo goed als alle beslissingen uiteindelijk genomen op emotionele basis. Je lezers kunnen actie ondernemen om pijn te vermijden of plezier op te zoeken. Identificeer de emotionele noden van je klanten en zorg dat je krachtige woorden hebt om deze noden aan te tonen. Apathie is een gevolg van gebrek aan interesse, enthousiasme en zorg. Het kan in je tekst sluipen wanneer je bericht  minder dringend of  irrelevant aanvoelt. Controleer je copy zorgvuldig tot op het einde om zeker te zijn dat je tekst echt ‘catchy’ is en dat de lezer betrokken blijft tot de laatste letter.

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.