fbpx

Contacteer ons

Wat je als bedrijf allemaal kunt met Instagram

Geschreven door Ingeborg

Instagram is niet meer weg te denken uit het medialandschap. Veel bedrijven die willen meetellen hebben dit ondertussen begrepen. Omdat het medium zo populair is, worden er volop vernieuwingen toegevoegd. Wil je helemaal up-to-date blijven wat betreft de laatste trends en ontwikkelingen? Lees dan snel deze blog.

Sandwiching om het algoritme te verslaan

In 2016 waren een hoop merken en influencers in shock toen bleek dat Instagram geen chronologische feeds meer zou weergeven. Alle content gaat door een algoritme en de best scorende posts verschijnen vanboven, samen met posts van accounts die je vaak bekijkt. Als je een account volgt, wil dat dus nog niet meteen zeggen dat je de posts van dit account zult zien op je timeline.

Ondertussen is de werking van het algoritme ‘gekraakt’. Via sandwiching proberen merken en influencers ervoor te zorgen dat hun posts sneller gevonden worden. Wanneer je de betrokkenheid bij een bepaalde post wilt verhogen, kun je deze tussen twee posts inplannen waarvan je weet dat ze goed zullen scoren. Hierdoor zal de middelste post meeliften op het succes van de twee andere posts. Op die manier krijgt ook deze post een boost.

Instagram Live

Dat video enorm populair is, wisten we al. Na Facebook Live werd het ook mogelijk om ook op Instagram live te gaan. Dit is de ideale manier om realtime verslag te doen van een event of van belangrijke aankondigingen. Je kunt best je volgers van tevoren al inlichten over de komende live video. Op die manier zorg je ervoor dat je volgers op het juiste moment online zullen zijn.

Instagram profiel wordt je homepage

Social media worden gebruikt als zoekmachine. Wil men iets over je weten, grote kans dat ze het opzoeken via Instagram. Je social media profielen worden net zo belangrijk als uw website. Besteed hier dus voldoende zorg en aandacht aan! Zorg er dus voor dat je Instagram feed er flawless uitziet. Maak gebruik van visueel aantrekkelijke foto’s en video’s die binnen uw huisstijl passen. Dit zorgt voor herkenbaarheid. En een mooie feed zorgt er bovendien ook voor dat men je wil (blijven) volgen.

Gebruik User Generated Content

Maak gebruik van de content die je volgers over je bedrijf creëeren. Enthousiaste fans maken vaak mooie beelden en zorgen voor gratis publiciteit. Als je hun beelden wilt gebruiken zullen ze zich waarschijnlijk vereerd voelen. Je hebt op die manier niet enkel gratis content, maar ook erg geloofwaardige content. Alles wat klanten over je diensten en producten zeggen, wordt eerder gelooft dan hetgeen dat je via marketingboodschappen over jezelf zegt. Uiteraard vraag je wel steeds toestemming voordat je gebruik maakt van andermans beelden. De regels hieromtrent worden steeds strenger.

Instagram Stories for the win

Instagram won de race van Snapchat door Instagram Stories te introduceren. Doordat Instagram steeds nieuwe features toevoegt, blijft het medium onverslaanbaar. Normaal gezien verdwijnen de stories na 24 uur van je profiel, maar je kunt je verhalen ook vastzetten op je profiel. Door ze als highlight toe te voegen, blijven de verhalen beschikbaar.

Een advertentiecampagne opzetten via Instagram Stories te gek voor woorden? Nee hoor. Dat werkt echt! Je advertentie verschijnt dan tussen de verhalen en content van anderen. Het is dus een vorm van native advertising. Het valt in eerste instantie niet op dat het om een advertentie gaat. Als jij in 15 seconden je doelgroep enthousiast kunt maken, zeggen we bij Moxy: “Doen!”

Hoe pak je Instagram Stories het best aan?

Instagram Stories is het ideale medium om je volgers een kijkje achter de schermen te geven. Veel mensen zijn geïnteresseerd in jullie dagelijkse manier van werken. Laat dus zien hoe het er bij jullie op kantoor aan toe gaat. Je kunt bijvoorbeeld heel leuke beelden delen van de drukke voorbereidingen van een event. Ook een rondleiding in het gebouw kan goed werken. Nog een leuk ideetje is een Instagram takeover. Een van je medewerkers geeft in dit geval de volgers een kijkje in zijn of haar leven. Hoe ervaren de medewerkers het bedrijf?

Wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt, kun je een link naar je website toevoegen aan je stories. Op het moment dat je volgers omhoog swipen, worden ze doorgestuurd naar je webpagina. Ideaal om je conversie een boost te geven!

Bedrijven die geen 10.000 volgers hebben kunnen wel op andere manieren hun conversie verhogen. Door bijvoorbeeld de link van je website te vermelden in je biografie, het korte intro tekstje van je profiel waar je kort iets over jezelf vertelt. Wanneer je je profiel tagt in je Stories, komt men toch nog bij je website uit. Ideaal!

Het toevoegen van locatie-stickers of hashtags is ook een goed idee. Op die manier kun je mensen bereiken die je profiel nog niet volgen, maar wel geïnteresseerd zijn in de juiste topics. Zij komen bij jou terecht via de explore pagina.

Heb je een duwtje in de rug nodig voordat je het hele Instagram-gebeuren aandurft? Bij Moxy staan we voor u klaar!

Lees ook deze blogs


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.