fbpx

Contacteer ons

Social media do’s en don’ts

Geschreven door Sophie Paulissen

Do’s

Hou het kort en simpel

Social media werken vooral visueel. Te veel tekst leidt alleen maar af. Vaak wordt er zelfs een beperking opgelegd aan het aantal tekens dat je kunt gebruiken in je posts. Ook lokken kortere posts vaak meer interactie uit van volgers. Beperk je dus tot de hoofdboodschap en voeg links toe naar je website, je blogs en artikels etc.

Wees persoonlijk

Laat zien wie je bent en wat jou uniek maakt. Onderscheid je van je concurrenten. Alleen dan kun je een exclusieve band met je volgers opbouwen. Schrijf je posts in de stijl van je bedrijf en laat ze zien hoe het er aan toe gaat achter de schermen. Op deze manier geef je potentiële klanten een kijkje in je dagelijkse werking en dat vinden mensen leuk.

Reageer altijd op posts

Als iemand een gesprek met je aangaat, negeer je deze persoon toch ook niet? Wel, voor social media geldt hetzelfde. Zelfs wanneer iemand zich negatief over je uitlaat. Antwoord in dat geval dat je het jammer vindt dat diegene een slechte ervaring heeft gehad en probeer het probleem van je klant zo goed mogelijk op te lossen. Is dit niet mogelijk of is de klant in kwestie onredelijk? Leg dan kort uit waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier geregeld zijn en probeer hierbij een discussie te voorkomen. Zolang je aantoont dat je wilt helpen en op zoek bent naar een oplossing, hoeft u zich geen zorgen te maken over uw imago.

Gebruik emoticons

Berichten met emoticons lokken doorgaans meer reacties uit en krijgen vaak meer likes en shares. Let wel op dat je niet overdrijft hierin. Te veel emoticons gebruiken oogt kinderachtig en onprofessioneel. In dit geval missen de emoticons hun doel. Niet elke post moet een lachend gezichtje bevatten.

 

Don’ts

Kwantiteit over kwaliteit verkiezen

Vaak wordt ten onrechte gedacht dat je zo vaak mogelijk moet posten. Wanneer je post om te posten zal dat in je nadeel werken. Je volgers zullen zich steeds meer gaan irriteren aan je nutteloze posts en uiteindelijk je pagina ontvolgen. Post daarom alleen wanneer je iets interessants te melden hebt, dit vergroot dit de betrokkenheid van je volgers. Zo blijven ze nieuwsgierig naar je updates

Stockfoto’s gebruiken

Stockfoto’s zorgen niet alleen voor een slechte indruk, ze zijn bijgevolg ook slecht voor je conversie. Zorg dus voor levensechte foto’s. Heb je die niet? Huur dan een fotograaf in.

Alle social media kanalen inzetten

Het aantal social media kanalen blijft maar toenemen en de keuze is al enorm. Dit wil echter niet zeggen dat je ook op elk kanaal aanwezig moet zijn. Het heeft weinig zin om als technisch bedrijf actief te zijn op een kanaal als Pinterest. Dit kanaal wordt namelijk voornamelijk gebruikt als hobby en inspiratiekanaal waar afbeeldingen dienen om vrije tijd in te vullen. Ga voor de media waarvan je weet dat je doelgroep erop te vinden is.

Spel- en taalfouten

Het ligt misschien voor de hand, maar berichten vol spelfouten kunnen echt niet en komen zeer onprofessioneel over. Let daarnaast ook op je taalgebruik, past dit bij je doelgroep en kan iedereen je boodschap begrijpen?

Je social media strategie aan een expert overlaten? Schakel dan de hulp van MoxyOne in!


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.