fbpx

Contacteer ons

Bloggen: 8 voordelen voor uw business

Geschreven door Ingeborg

Je zult het vast al eens gehoord hebben: “Ga bloggen, het vergroot je business.”  Weet je niet hoe je het moet aanpakken of heb je geen tijd om je hierin te verdiepen? In deze blog willen we je graag laten zien dat bloggen helemaal niet zo moeilijk is. Ook tonen we je hoe je dit het best aanpakt om als bedrijf meer succes te behalen. Lees dus snel verder.

Het lijkt misschien triviaal om te bespreken, maar wie de basis niet kent, komt niet ver. Het woord ‘blog’ is eigenlijk gewoon een afkorting van ‘weblog’. Het is in wezen een plaats op je website waar je regelmatig nieuwe artikelen op plaatst. Het is dus een stuk dynamischer dan de rest van je site, maar wat zijn nu de directe gevolgen voor je bedrijf?

1. Toon je expertise

Door middel van een blog kun je je kennis en expertise delen of updates geven van wat er allemaal binnen jouw bedrijf gebeurt. Mensen komen dus naar je blog omdat ze bepaalde dingen te weten willen komen.

2. Hoger in de zoekresultaten

Naast het feit dat je je expertise kunt delen met je lezers, wordt je website ook veel sneller opgepikt door zoekmachines. Dit komt doordat je meer relevante content plaatst en doordat je vaker actief bent. Als je dan ook nog eens rekening houdt met de juiste keywords in je teksten zit je SEO-wise helemaal goed!

3. Employer Branding

Op zoek naar nieuwe medewerkers voor je bedrijf? Iedereen werkt graag bij een bedrijf dat een bijdrage kan leveren aan hun imago. Door via je blogs aan te tonen dat je een echte expert bent over je vakgebied, zullen meer mensen interesse hebben om voor jouw bedrijf te werken. Als jij kwalitatief hoogwaardige blogs schrijft, zal dit gelijkgestemden aantrekken die vervolgens ook graag hun kennis delen.

4. Jarenlang profijt

Eens je iets op het internet plaatst, zal het niet snel verdwijnen. Zoekmachines kunnen het nog heel lang terugvinden. Dit heeft als voordeel dat een blog die je nu schrijft, over een aantal jaar nog steeds traffic naar je website oplevert. Gegarandeerd een goede ROI dus!

Let wel op: Je moet het succes van deze blogs dus ook op de lange termijn zien. Het is niet zo dat wanneer je vandaag beslist om te gaan bloggen, dat je morgen al extra bezoekers hebt op je website. Tenzij je goed inzet op SEO natuurlijk. Maar waar het echt om draait: mensen die vaker terugkeren naar je blog omdat ze verwachten dat je er weer interessante content op geplaatst hebt. Echte fans dus. En deze krijg je niet zomaar. Ja zult eerst je expertise moeten claimen door meerdere blogs over het topic online te hebben.

5. Verkoop je producten/diensten

Door call to actions toe te voegen aan je blogs kun je ervoor zorgen dat mensen contact met je opnemen of verder klikken naar je webshop. Je geeft je lezers dus aan de ene kant gratis informatie over bepaalde aspecten waarin ze geïnteresseerd zijn, maar aan de andere kant zullen zij overtuigd raken dat jouw bedrijf de ideale kandidaat is om mee in zee te gaan. Pas op: te veel promotie en verkoopspraatjes trekken geen lezers. Het wordt snel doorprikt. Beter kun je een call to action gewoon onderaan plaatsen en niet je volledige tekst ermee doorspekken.

6. Onderscheid je van concurrenten

Met de schrijfstijl en layout kan je jezelf onderscheiden, die unieke expertise gaan claimen en je persoonlijkheid prijsgeven. Een vleugje humor doet het ook altijd goed om de afstand tot de klant te verkleinen en de inhoud luchtig te houden. Zorg ervoor dat je de klant kan charmeren met persoonlijke verhalen en/of ervaringen. Die komen het best binnen bij je (potentiële) klanten.

7. Laat je mailinglijst groeien

Naast een call to action kun je ook een button toevoegen aan je artikel waar de lezer zich kan aanmelden voor meer informatie. Zo kun bijvoorbeeld een e-book aanbieden. Op die manier krijg je gratis nieuwe en relevante mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Deze mailadressen kun je daarna ook inzetten voor andere marketingdoeleinden zoals e-mailings. Zorg er wel voor dat je steeds om de toestemming vraagt om de mailadressen te mogen gebruiken. Anders zou je nog wel eens in nauwe schoentjes kunnen komen te zitten in verband met de GDPR wetgeving.

8. Vergroot je eigen kennis

Last but not least: door te bloggen vergroot je je eigen kennis. Het schrijven van een blog vraagt soms wat research en hierdoor breid je je eigen kennis ook uit.


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.