fbpx

Contacteer ons

Visuele identiteit, belangrijker dan je denkt!

Geschreven door Nick Luyckx

Als bedrijf wil je een zo goed mogelijke indruk achterlaten bij je doelgroep. Het is van groot belang dat je een aantrekkelijke huisstijl hebt die past bij je bedrijf. Hieronder helpen we je alvast op weg met een aantal tips voor je visuele identiteit. Wedden dat jouw bedrijf straks de show steelt!

Kleurgebruik als onderdeel van je visuele identiteit

Elke kleur heeft een eigen betekenis en roept bepaalde associaties bij mensen op. Zo is rood een sterke kleur die emoties als liefde, passie en eetlust opwekt. Bedrijven kiezen vaak voor blauw wanneer ze vertrouwen, kracht en succes willen uitstralen. Denk dus eerst goed na wat je wilt uitstralen met je bedrijf voordat je voor een centrale kleur in je communicatie kiest.

Wil je een originele kleur gebruiken? Denk dan aan paars. Naast originaliteit wordt het gelinkt aan bewustzijn, spiritualiteit en kwaliteit (paars was vroeger een luxe kleur en niet iedereen mocht kleding in deze kleur dragen). Hou wel rekening met je doelgroep. Vrouwen voelen zich sterker aangetrokken tot de kleur paars dan mannen.

Ook de kleurcombinaties die je gebruikt moeten goed doordacht zijn. Zorg voor een balans. Kies voor kleuren die goed bij elkaar passen. Wil je veel contrast of eerder rust? Denk hier goed over na.

Ben je een internationaal bedrijf of wil je internationaal doorbreken? Dan is het belangrijk rekening te houden met het feit dat kleuren in elk land een andere betekenis hebben. Word de kleur groen in België vaak geassocieerd met rust en milieubewust, in Frankrijk staat het voor afgunst en in de VS voor onervarenheid. Bij MoxyOne helpen we u graag de juiste beslissing te nemen.

Typografie

Het lettertype dat je gebruikt straalt uit wie je bent en waar je voor staat. Wil je er achter komen welk lettertype het best bij je past? Kijk dan goed naar je content. Welke informatie geef je? Hoe veel informatie communiceer je? Ook de context is erg belangrijk. Hou steeds rekening met je doelgroep. Wie wil je bereiken?

Hoewel het belangrijk is om aandacht aan je lettertype te besteden, de leesbaarheid is nog altijd belangrijker dan de esthetische look van typografie. Uit onderzoek blijkt dat wanneer we een tekst lezen in een voor ons nieuw lettertype, de boodschap langzamer in onze hersenen doordringt, maar tegelijkertijd wel langer blijft hangen. Dit is wellicht handig voor informatieve websites, maar juist niet voor webshops. Voor je visuele identiteit kies je dus best voor een lettertype dat bij jouw core-business past.

Logo

Het ontwerp van je logo dient uniek te zijn. Mensen moeten niet het idee hebben dat ze het logo al eens eerder gezien hebben bij een ander bedrijf. Een logo is er immers om je van je concurrenten te onderscheiden. Denk hierbij gerust out of the box. De logo’s van grote merken als Apple, Mercedes en Virgin waren ook geen weerspiegeling van het product dat ze verkochten. Wees daarnaast ook flexibel: logo’s dienen op meerdere apparaten en op verschillende social media kanalen goed weergegeven kunnen worden. Ook qua grootte dient je logo flexibel te zijn.

Toch moet je niet enkel aan flexibiliteit denken! Ook stabiliteit is belangrijk voor je visuele identiteit. Een logo moet voor een heel lange tijd mee. Denk daar aan. Zit je in een technologiebedrijf? Je kiest best geen logo met technologieën van nu daarin geïntegreerd. Na een aantal jaar zal je logo in dat geval achterhaald zijn.

Baseline (Pay-Off)

Je baseline is min of meer de handtekening van je logo. Let op: een goede baseline is essentieel in je communicatie. Het is de laatste indruk die je als bedrijf nalaat. Kies dus voor een baseline die onderscheidend is. Dat het bij jou en bij je doelgroep past en niet te trendgevoelig is. Ook een baseline dient jaren mee te gaan en dient je toekomstvisie weer te geven.

Bij MoxyOne creëeren we graag een visueel aantrekkelijke brand identity voor u! Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.