fbpx

Contacteer ons

Wat zijn buyer persona? Waarom heb je ze nodig?

Geschreven door Sophie Paulissen

Je zult de term ‘buyer persona’ vast wel eens hebben horen vallen. Weet je ook waar het voor staat en waar een het zoal goed voor is? Laat het ons uitleggen in deze blog!

Wat zijn buyer persona?

Simpel gezegd is een buyer persona een omschrijving van je ideale klant. Je stelt hem samen aan de hand van allerhande gegevens die je hebt verkregen uit marktonderzoek en data over je klanten. Het is natuurlijk niet makkelijk om één overkoepelende buyer persona te ontwikkelen. Elke klant is immers uniek. Je moet dus uitkijken dat je buyer persona niet té stereotype is. Toch is een buyer persona erg handig om je communicatie op af te stemmen. Door je ideale klant in je achterhoofd te houden weet je ook beter hoe je hem moet benaderen. Probeer in zijn hoofd te kruipen, probeer te achterhalen hoe hij denkt en hoe hij beslissingen maakt.

Het is niet nodig dat er voor elke doelgroep een eigen buyer persona wordt opgesteld. Als je er zo’n 2 à 3 opstelt is dat meer dan voldoende. Het is vooral belangrijk dat je overeenkomstig gedrag van een groep mensen in kaart kunt brengen. Niet alle details zijn hiervoor van belang.

De voordelen op een rijtje

Een buyer persona samenstellen kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Alleen als je je een beeld kunt vormen van je ideale klant, kun je hem bereiken. Je kunt de juiste marketingmiddelen effectief inzetten en op die manier je ideale klant zo goed mogelijk bereiken. Een aantal voordelen die je  kunnen overtuigen:

1. Handige tool

Heb je een nieuw idee over de communicatie van je bedrijf? Wil je en nieuw product lanceren? Ga je de marketingmix aanpassen? Wanneer je een nieuwe marketingtool ontwikkelt wil je natuurlijk dat dit effect heeft. Zit je ideale klant hier eigenlijk wel op te wachten? Door eens te kijken naar je buyer persona kan je vast een antwoord vinden op deze vraag. En dus je marketing hierop afstemmen. Dit levert sowieso succes op!

2. Betere toepassing storytelling

Wanneer je de interesses van je doelgroep beter in kaart hebt gebracht en als je weet op welke manier ze op zoek gaan naar informatie, kun je hierop inspelen. Je kunt specifieke content voor hen creëren en via de juiste kanalen aanbieden. Aan de hand van storytelling kun je het verhaal nog persoonlijker maken. Vroeg zeker genoeg details toe waarmee je je buyer persona kunt raken.

 3. Tackelen van bottlenecks

Doordat je je buyer persona duidelijk in kaart hebt gebracht, krijg je meer inzicht in zijn of haar voorkeuren. Je krijgt hierdoor beter inzicht in het waarom. Waarom sloeg een bepaald product of dienst niet aan? Waarom kiezen klanten steeds voor dezelfde zaken? Etc. Dit geeft je de kans om je producten en diensten aan te passen aan de specifieke noden van je klant.

Door al deze inzichten weet je beter hoe je je ideale klant moet benaderen. Spreek de taal die je buyer persona spreekt. Hiermee maak je echt het verschil!


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.